0
بذر قارچ و داستان های آن

بذر قارچ و داستان های آن

چهارشنبه 5 تیر 1398
| 3133

بذر قارچ چیست؟

در این مقاله قصد بررسی بذر قارچ را داریم. قارچ، یکی از خوراکی های مورد علاقه ایرانیان و بسیاری از مردم جهان است. در این مقاله سعی می کنیم شما را با بذر قارچ آشنا کرده و همچنین اشاره ای به نحوه پرورش بذر قارچ بکنیم.
بذر قارچ به دو مدل تقسیم شده است که طرفداران بیشتری نیز دارند. مدل صدفی و مدل دکمه ای دو مدل از قارچ می باشند که در ایران یافت می شوند. از بین این دو، بذر قارچ دکمه ای به علت طرفداران بیشتری که دارد، مصرف آن بالاتر بوده و مسلمأ از فروش بیشتری نیز برخوردار است.
لذا اگر قصد ورود به دنیای پرورش قارچ را دارید، بهتر است از قارچ دکمه ای شروع کنید.

روش تهیه بذر قارچ

روش های مختلفی برای تهیه بذر قارچ وجود دارد. جهت تهیه بذر قارچ باید یک نژاد از قارچ را در ابتدا انتخاب کنیم. مشخص است که نوع استفاده و شرایط جغرافیایی رشد قارچ در انتخاب ما تأثیر گذار خواهد بود. بعد از انتخاب یک نژاد از قارچ، قطعه ای از بافت قارچ را جدا و استریل می کنیم و سپس آن را به محیطی که برای کشت آماده کردیم منتقل می کنیم. برای اینکه پرورش قارچ شما به صورت مناسب و رو به رشد باشد باید تلاش کنید دما و خاک را مداوم کنترل نمایید.

ویژگی های بذر قارچ خوب

*در ابتدا توجه داشته باشید که توده بذر قارچ سفید رنگ می باشد. همچنین شبکه میسیلیومی تمام دانه ها را می پوشاند.
*رنگ بذر قارچ در ابتدا سفید رنگ می باشد. اگر دیدید که رنگ آن مایل به قهوه ای است بدانید که مانده یا کهنه است.
*دقت کنید که بوی ترشیدگی به مشام نیاید.
*همچنین بذر قارچ خوب فاقد کپک زدگی و لکه های مختلف و رنگی می باشد.
بذر قارچ

انواع قارچ و مزایای آنها

همانطور که در بخش اول مقاله اشاره شد در ایران قارچ صدفی و قارچ دکمه ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از این بین نیز قارچ دکمه ای استفاده فراوانی دارد.
قارچ صدفی  حاوی ویتامین های مختلف گروه ب می باشد. که باعث افزایش انرژی شده و از خستگی شما می کاهد. همچنین این مدل قارچ حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است و سرشار از اسید آمینه های ضروری و غیر ضروری می باشد. تنها در یک فنجان قارچ صدف خرد شده بیش از 42 کالری انرژی ، 0.35 گرم چربی، 2.85 گرم پروتئین و دو گرم فیبر وجود دارد. همچنین این مدل قارچ ترکیباب ضد میکروبی نیز دارد.
البته بذر قارچ صدفی دارای گونه های مختلف و متفاوتی است که هر کشور بنا بر ذائقه و منطقه خود اقدام به پرورش آن می کند. عمده استفاده از این مدل قارچ به کشورهای آسیای شرقی باز می گردد. امروزه برای قارچ صدفی صدها خواص معرفی کرده اند که برای سلامتی بسیار مهم است.
اگر بخواهیم یکی از بزرگ ترین تولید کننده و مصرف کننده بذر قارچ صدفی را معرفی کنیم، به کشور چین اشاره می کنیم. این کشور از زمان های بسیار قدیم اقدام به استفاده از این قارچ می کرد و حتی برای درمان برخی بیماری ها قارچ صدفی را تجویز می کردند. سابقه استفاده از قارچ صدفی در چین به چند صد سال قبل باز می گردد.
همانطور که اشاره شد این قارچ حاوی ترکیبات ضد میکروبی است. این ماده غذایی شامل ویتامین های مختلفی اعم از ویتامین گروه B ویتامین گروهC و گروه D می باشد. دارای مواد معدنی نظیر آهن و فسفر است.
به یک نکته جالب هم اشاره کنیم. میزان آهن موجود در قارچ صدفی از گوشت قرمز هم بیشتر است. با توجه به موارد گفته شده و موادی که در این قارچ وجود دارد، می توان گفت استفاده از این قارچ به منزله استفاده از مصرف همزمان گوشت و سبزیجات است. همین امر پرورش بذر قارچ صدفی را دارای اهمیت کرده است.
اگر بخواهیم به اثرات قارچ صدفی اشاره کنیم می توانیم به مواردی نظیر : پیشگیری و درمان سرطان، کاهش کلسترول خون، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و درمان یبوست و ... اشاره کرد.

بررسی بذر قارچ دکمه ای

بر اساس اعلام کشور آمریکا، قارچ دکمه ای نود درصد قارچ های مصرفی این کشور را تشکیل می دهد. در ایران نیز قارچ دکمه ای مصرف فراوانی دارد. اگر بخواهیم از فواید بذر قارچ دکمه ای صحبت کنیم، حتمأ در ابتدا به فواید آن برای قلب خواهیم گفت.
بیماری قلبی یکی از اساسی ترین دلایل مرگ و میر در جهان است. قارچ دکمه ای به شدت برای قلب مفید است و باعث کاهش التهاب در سلول های شریانی می شود. این مدل قارچ حاوی مقدار زیادی ویتامین می باشد. همچنین حاوی مقدار زیادی مس است که در تولید سلول های قرمز خون نقش اساسی را دارد. این مدل قارچ ضد سرطان است و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می کند.
قارچ دکمه ای و صدفی

تفاوت دو مدل قارچ دکمه ای و صدفی

حالا که با دو مدل از بذر قارچ ها آشنا شدید، شاید سوالی که برای شما پیش بیاید. اینکه تفاوت این دو مدل قارچ در چیست؟
برای اینکه پاسخ شما را به خوبی بدهیم، این دو مدل قارچ را از سه دیدگاه بررسی می کنیم.
دیدگاه اول بستر کشت: اساسی ترین تفاوت در بستر کشت این دو مدل قارچ است. تهیه سازی بستر کشت بذر قارچ دکمه ای بسیار دشوارتر و پر هزینه تر از قارچ صدفی می باشد. از این دیدگاه، کشت قارچ صدفی بسیار راحت تر است.
دیدگاه دوم از نظر پرورش : از دیدگاه پرورش این دو مدل قارچ شبیه به هم هستند و از نظر تأمین نیازهای مختلف محیطی هم به همدیگر شبیه هستند. تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که در پرورش قارچ دکمه ای باید حتمأ قفسه بندی انجام شود و کشت روی قفسه انجام شود. ولی در نیاز به قفسه بندی نیست و شما می توانید کشت را روی کیسه های پلاستیکی انجام دهید.
دیدگاه سوم از نظر تحمل طیف دمایی : مهم ترین حسن قارچ صدفی در همین  دیدگاه است. قارچ صدفی نیاز به شوک دمایی برای انتقال از فاز رویشی به زایشی ندارد.

ممنونیم که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید بوده باشد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید