0
چه کود هایی بهترین باردهی را برای یونجه دارد؟

چه کود هایی بهترین باردهی را برای یونجه دارد؟

سه شنبه 18 آبان 1400
| 50221
یونجه یک علوفه بسیار پر مصرف و پر کاربرد در صنعت کشاورزی به حساب می آید که امروزه کشت آن به صورت روز افزون در حال توسعه و پیشرفت می باشد. با توجه به این که یونجه از انواع مختلف ذخیره غذایی مانند پروتئین و مواد غذایی مانند ویتامین ها و کلسیم ها بهره می برد و همچنین بسیار خوش خوراک و با کیفیت است به عنوان گزینه بسیار مناسب در تغذیه و سلامت دام در صنعت دامداری به حساب می آید. در حالت کلی با توجه به کشت و تولید نباتات علوفه مانند یونجه علاوه بر این که می تواند کمبود غذایی به وجود آمده در سیستم غذایی دام های مختلف را تامین نماید می تواند در حفظ منابع طبیعی و اقتصاد کشور عزیزمان ایران نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
یونجه نیز مانند هر گیاه دیگری برای اینکه بتواند به روش مناسب دست پیدا کند احتیاج دارد تا از طریق یک کود مخصوص شارژ شده و فرآیند رشد آن تسریع پیدا کند. اگر شما قصد کاشت این گیاه را داشته و می خواهید در مورد بهترین کودهای مورد استفاده برای یونجه اطلاعات مناسبی کسب کنید ما در ادامه این مقاله همراه باشید:

کود مخصوص رشد یونجه

یونجه برای استفاده مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. ارزش غذایی این گیاه تولیدی بالاست که این گیاه به عنوان ملکه نباتات شهرت دارد. همچنین یکی از با اهمیت ترین گیاهان در میان علف ها برای حیوانات اهلی به حساب می آید اهمیت این موضوع این است که به مقدار بسیار زیادی پروتئین و عوامل مختلف ویتامین‌ها و انرژی و قابلیت هضم پذیری بسیار بالایی دارد. همچنین یونجه برای حاصلخیزی خاک، اصلاح کردن ظرفیت نگهداری آب و خاک و خارج کردن مواد معدنی و نیتروژن در لایه های پایانی نیز کاربرد و استفاده های بسیار مناسبی را ایجاد می نماید. یکی از راه‌های افزایش عملکرد رشد و بالندگی یونجه این است که این گیاه را متراکم و قوی تر نماییم به گونه‌ای که به موضوع پایداری و استقرار گیاه در زمین زراعی توجه ویژه داشته باشیم که این امر از طریق کود مخصوص رشد یونجه به وجود می آید.
بهترین کودی که میتوانیم برای رشد رویشی یونجه معرفی کنیم کود ازت بالا هلندی ان اکسترا می باشد که با داشتن 30 واحد اوره تکنیکال میتواند رشد مناسبی را بعد از هر بار برداشت یونجه به گیاه بدهد N-EXTRA به صورت محلول پاشی استفاده میشود و دارای 5 واحد پتاسیم ، 5 واحد فسفر و درصد قابل توجهی از ریزمغذی ها است.

کود اوره خارجی ان اکسترا

مهمترین کودهای مورد نیاز یونجه

از جمله مهمترین کودهایی که برای گیاه یونجه مورد استفاده قرار گرفته و رشد مناسبی را برای آن ایجاد می نماید می توان به کودهای فسفاته، سولفات پتاسیم و استفاده از گوگرد و ریزمغذی های قبل از شغل و کشت یونجه اشاره نمود. این کودها قبل از شخم و کشت مورد استفاده قرار گرفته و سپس اقدام به شخم زدن آن می‌شود در صورتی که برای این گیاه از کود حیوانی استفاده گردد بهتر است کود مورد نظر دو ماه قبل از کاشت یونجه با استفاده از شخم به خوبی با خاک مورد نظر در مزرعه مخلوط و فیکس شود. خاکی که قرار است یونجه در آن کاشته شود باید به صورت کامل از نظر کمبود مواد غذایی مورد آزمون قرار گیرد و در نتیجه اینکه بتواند در این موقعیت بسیار مناسب به رشد و بالندگی مناسبی دست پیدا کند.
 
گیاه یونجه

استفاده از ازت برای یونجه

با توجه به اینکه گیاه یونجه تا حد بسیار بالای باکتری های تثبیت کننده ازت خاک دارد معمولا به اینگونه است که یونجه بسیاری از نیازهای خود را از طریق باکتری های تثبیت کننده همزیست تامین می نماید و با توجه به این موضوع به عنوان یک گزینه بسیار کاربردی و مهم برای کاشت یونجه به حساب می آید. لازم است تا کود ازت را قبل از آنکه بخواهیم این گیاه را بکاریم به مقدار ۲۰ الی ۳۰ کیلوگرم در هر هکتار به خوبی با خاک مخلوط کرده و بعد از هر بار برداشت یونجه نیز چیزی در حدود ۲۰ الی ۲۵ گرم از کود ازت را به صورت سرک در زمین مورد نظر تزریق نماییم. از جمله مهمترین دلایلی که استفاده از کود ازت برای یونجه نمود پیدا می‌کند،

مواردی است که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود:

•    شرايط آب و هوايي 
•    خواص فيزيكي و شيميايي خاك‌ها 
•    چين‌برداري زياد
•    در صورت عدم تلقيح تبدیل بذر به باكتري
همچنین در صورتی که علف های هرز در زمین وجود داشته باشند عملکرد و دوره پایداری گیاهان به صورت قابل مشاهده و چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و با توجه به این موضوع باید قبل از اینکه بخواهیم به کشت یونجه در زمین زراعی بپردازیم علف های هرز را به صورت کامل از بین ببریم. در حالت کلی گیاه یونجه جزو محصولات و گیاهانی به حساب می آید که دارای بازده اقتصادی بسیار مناسبی بوده و در صورتی که به صورت مناسب و بهینه مورد کاشت و نگهداری قرار گیرد می توان تا ۵ سال از این گیاه در زمین زراعی مورد نظر بهره برداری انجام نمود.

محصول مرتبط : کود هورتی گرو 30.20.10 

چگونگی و روش کاشت گیاه یونجه

در حالت کلی به ازای هر هکتار زمین لازم است تا چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم بذر یونجه کاشته شود همچنین لازم است تا بذر یونجه و قبل از آن که در زمین کشاورزی مورد استفاده و کاشت قرار گیرد به خوبی با باکتریهای مخصوص ترکیب شده و به این باکتریها آغشته شوند فرآیند کاشت این گیاه باید به صورت سطحی انجام شده و بیشتر از ۱۲ سانتیمتر نباشد چرا که در غیر این صورت تا حد زیادی خطر پوسیدگی بذر در زمین کشاورزی به وجود می آید و فقط بذر هایی که سبک باشند می‌توانند عمرشان را تا حدودی افزایش داد. همچنین می توان یونجه را در اوایل فصل پاییز بعد از اینکه محصولات تابستانه از زمین زراعی مورد نظر برداشت شد همچنین در اوایل فصل بهار مورد کاشت و بهره‌وری قرار داد.
 چگونگی و روش کاشت گیاه یونجه

توجه به میزان پتاس برای گیاه یونجه

پتاسیم بعد از ازت به عنوان بیشترین عنصر غذایی به حساب می آید که گیاه یونجه برای رشد و بالندگی به آن احتیاج دارد در صورتی که بخواهیم به صورت مکرر از این گیاه پرخاصیت و پرکاربرد برداشت نماییم با توجه به برداشت مکرر به مقدار قابل توجهی از پتاسیم از زمین زراعی مورد نظر خارج شده و از بین می رود. با توجه به این موضوع در صورتی که ما هوشیاری لازم را داشته باشیم و در دوره‌های زمانی مشخص مقدار مورد نظر از پتاسیم را به زمین زراعی که در آن کاشته شده است بیفزایم باعث افزایش مقاومت گیاه در مقابل انواع مختلف بیماری ها شده و همچنین تا حد زیادی از خوابیدگی و افزایش گیاه یونجه در سطح به صورت چشمگیری جلوگیری خواهیم کرد.
مقالات مرتبط: آفات مهم مزارع یونجه
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
یاری کامرانی
1399/8/20 11:05

سلام نیازمند اطلاعات نو در کشاورزی هستم به چه طریقی این امکان میسر میشود

  پشتیبانی سایت
1399/8/20 16:22

سلام در ایام کرونایی از ساعات 9 الی 13 پاسخگوی سوالات مشتریان از طریق تلفن هستیم میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید