0
بررسي عملكرد محرك هاي رشد گياهي و جلبكهاي دريايي بر افزايش باردهي صيفي جات و ميوه ها

بررسي عملكرد محرك هاي رشد گياهي و جلبكهاي دريايي بر افزايش باردهي صيفي جات و ميوه ها

سه شنبه 18 آبان 1400
| 2587
صیفی جات و میوه ها از محصولات پر مصرفی هستند که همواره کشت و کار می شوند. برخی از این محصولات همچنین به کشورهای مختلف صادر شده و سهم زیادی از تجارت را به خود اختصاص داده اند. به همین دلیل برای تولیدکننده مهم است که بتواند میزان باردهی این محصولات را افزایش دهد. 
یکی از مهم ترین مواردی که می تواند منجر به افزایش عملکرد این محصولات شود، استفاده از محرک رشد گیاهی و جلبک دریایی است. اگر شما هم به عنوان تولید کننده قصد دارید تا میزان باردهی صیفی جات و میوه ها را افزایش دهید، ادامه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.

همه آن چیزی که نیاز است راجع به محرک های رشد گیاهی و تاثیرات مثبت آن ها بر رشد گیاه بدانید.

استفاده از انواع متفاوت محرک رشد گیاهی، می تواند باعث بهبود و تنظیم رشد گیاهان شود. در واقع این محرک ها از طریق ایجاد تغییر در روند رشد گیاه منجر به افزایش باردهی می شوند. محرک های رشد گیاهی دارای انواع متفاوتی هستند که هرکدام از آن ها با عملکرد خاص خود می توانند منجر به افزایش باردهی صیفی جات و میوه ها شوند. از جمله مهم ترین انواع محرک رشد گیاهی شامل موارد زیر است:

1- هورمون های محرک رشد گیاهی

اکسین ها و جیبرلین ها از جمله مهمترین هورمون های گیاهی هستند که می توانند منجر به افزایش باردهی این محصولات شوند. عملکرد این هورمون ها به این صورت است که باعث کشیده تر شدن سلول های ساقه گیاهی و در نتیجه بلند تر شدن ساقه می شود. 
بلند تر شدن ساقه ها باعث افزایش سطح فتوسنتز کننده در گیاه و در نتیجه افزایش رشد و عملکرد گیاه می گردد. سیتوکینین ها نیز از جمله هورمون هایی هستند که به عنوان محرک رشد گیاهی عمل می کنند. سیتوکینین ها تقسیم سلولی را تقویت کرده و رشد کلی گیاهان را بهبود می بخشند. 
به جهت افزایش باردهی صیفی جات و میوه ها، می توانید در اوایل رشد گیاه، از محرک رشد گیاهی حاوی این هورمون ها استفاده کنید. زیرا در این صورت میزان رشد رویشی گیاه زیاد شده و برگ های بیشتری در گیاه تولید می شود. افزایش رشد رویشی گیاه باعث تنومند شدن آن و در نتیجه افزایش باروی گیاه خواهد شد. استفاده از این نوع محرک رشد گیاهی در مراحل بعد از ظهور میوه ها توصیه نمی شود.
محصول مرتبط: محرک رشد گیاهی جلبک دریایی وایتافری 30 درصد

2- محرک رشد ریشه گیاه

اکسین ها از هومون هایی هستند که به طور اختصاصی به منظور افزایش رشد ریشه مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جا که دوره رشد صیفی جات به صورت فصلی است، می توانید به هنگام تولید نشا یا همان اوایل کاشت بذر از این هورمون محرک رشد گیاهی استفاده کنید. 
هر چه گیاه شما ریشه های بیشتر و قطورتری داشته باشد، می تواند مواد غذایی بیشتری را از خاک و آب جذب کند. در نتیجه با افزایش مواد غذایی جذب شده، رشد گیاه بهبود یافته و میزان باروری آن نیز افزایش می یابد. فقط باید به این نکته توجه کنید که از دوز مشخصی از این هورمون، با توجه به نوع محصولتان استفاده کنید.
رشد میوه

3- محرک اختصاصی رشد میوه

جیبرلین نوعی هورمون محرک رشد گیاهی است که به صورت اختصاصی گیاه را به تولید میوه تشویق می کند. گیاهانی که تحت تیمار با هورمون جیبرلین قرار می گیرند، معمولا میوه های بزرگتری را تولید می کنند. زیرا همانطور که گفتیم این نوع محرک رشد گیاهی باعث کشیده شدن سلول ها خواهد شد. بهتر است این هورمون را در دماهای پایین مورد استفاده قرار دهید. 
محصول مرتبط: تنظیم کننده ی رشد گیاهی قرص جیبرلیک

4- مواد مغذی محرک رشد گیاهی

علاوه بر هورمون ها، مواد مغذی نیز تاثیر به سزایی بر افزایش باردهی صیفی جات و میوه ها می گذارند. مواد مغذی نیز به عنوان محرک رشد گیاهی عمل کرده و گیاه را به سمت رشد بیشتر و تولید میوه بیشتر ترغیب می کنند. مهمترین و بیشترین عناصر غذایی که گیاه مورد استفاده قرار می دهد، نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. استفاده از عنصر نیتروژن باعث تقویت رشد رویشی گیاه و استفاده از عنصر فسفر باعث رشد سریع میوه و تولید میوه های بیشتر و در نتیجه افزایش باوری می شود.

جلبک دریایی به عنوان بهترین محرک برای افزایش باردهی صیفی جات و میوه ها

بسیاری از کشاورزان تمایل دارند که افزایش تولید محصولاتشان بدون هیچ گونه آسیب به محیط زیست انجام شود. برخی از انواع محرک رشد گیاهی که به شما معرفی کردیم ممکن است به محیط زیست آسیب وارد کنند. به عنوان مثال استفاده از عناصر غذایی می تواند باعث تغییر کیفیت خاک شود..
جلبک دریایی
جلبک دریایی بهترین جایگزین برای این گونه محرک ها است. جلبک دریایی نیز نوعی محرک رشد گیاهی اما به صورت کاملا بیولوژیک است. این نوع محرک رشد گیاهی در کنار افزایش باردهی صیفی جات و میوه ها، هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. 
جلبک دریایی از مواد فعال زیستی موجود در دریا استخراج شده و اثرات بسیار مفیدی از نظر تقویت عملکرد و کیفیت روی گیاه به جا می گذارد. عصاره های مایع به دست آمده از جلبک دریایی به تازگی تولید و به بازار عرضه شده است. این عصاره ها به صورت اسپری روی شاخ و برگ صیفی جات و میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد. 
عصاره های جلبک دریایی حاوی مواد مغذی مهمی از جمله اسیدهای آمینه، ویتامین ها، سیتوکینین ها، اکسین و آبسیزیک اسید است. این مواد مغذی موجود در عصاره جلبک دریایی دارای اثر تقویت کننده رشد بوده که باعث افزایش باردهی صیفی جات و میوه ها خواهد شد. 
علاوه بر این، عصاره جلبک دریایی اثرات مثبتی دیگر از جمله تحمل گیاه به تنش های محیطی، افزایش جذب مواد مغذی از خاک و تقویت خواص آنتی اکسیدانی موجود در میوه ها را دارا است. بنابراین استفاده از محرک های رشد بیولوژی مانند عصاره جلبک دریایی می تواند بدون هیچ گونه آسیب به محیط زیست، عملکرد گیاه را از نظر تولید میوه افزایش دهد. 
به همین دلیل است که همواره متخصصان تغذیه گیاهی، به کشاورزان توصیه می کنند تا با استفاده از این محرک های رشد گیاهی، میزان باردهی صیفی جات و میوه ها را به طور قابل توجهی افزایش دهند.
مقاله ی پیشنهادی: مزایای استفاده از اسید آمینه برای گیاهان
محرک های رشد گیاهی
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید