0
بهینه ترین کود درخت انجیر چیست و چگونه می توان از آن نتیجه مطلوبی را حاصل نمود؟

بهینه ترین کود درخت انجیر چیست و چگونه می توان از آن نتیجه مطلوبی را حاصل نمود؟

سه شنبه 18 آبان 1400
| 26104

درخت انجیر و فواید آن

درخت انجیر یکی از درختانی می باشد که در آب و هوای معتدل و نیمه خشک کشت می کند تا پس از کشت و باروری این درخت بتوان انجیرهای بسیار رسیده شده و خوشمزه ای را نوش جان کرد. انجیر از جمله میوه هایی به شمار می آید که از خانواده توت با برگ های پنجه می باشد که علاوه بر آنکه بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد، سرشار از ویتامین می باشد و فواید بسیار زیادی دارد.
این میوه محبوب در اکثر خانه های ایرانی منبع مناسبی برای پتاسیم، منیزیم، انواع ویتامین های A، B، C و نیز کلسیم و فسفر می باشد که از نظر علم پزشکی برای سلامتی افراد بسیار مفید و با ارزش غذایی بالایی به شمار می رود. برای بهره مندی از وجود چنین میوه ای و به جهت اینکه میوه های کشت شده بتوانند به صورت کاملا رسیده و با کیفیت بالای به دست شما برسند، کشاورزان موفق می بایست دست به یک سری اقدامات پیش از کاشت نظیر کود درخت انجیر، انتخاب خاک مناسب قابل کشت، زمان قابل کشت و... و پس از آن نگهداری و آبیاری آنان بزنند تا در نهایت محصول مورد نظر با کیفیت بالا و با باروری بیشتر و بهینه تری به دست شما برسد تا بتوانید با استفاده از آن سلامتی خویش را تضمین سازید.
شاید این نکته نیز برای شما جالب توجه باشد که درخت انجیر بیشتر از 300 سال طول عمر دارد و اگر شرایط مطلوب آب و هوایی و عوامل دیگر اجازه دهند ممکن است قامت این درخت پربار حتی به شش متر نیز برسد. در ادامه تمرکز خود را بیشتر روی انتخاب بهینه ترین کود درخت انجیر معطوف می داریم تا به این دست یازیم که چگونه می توان از کاشت درخت انجیر نتیجه مطلوبی را حاصل نمود و چشم انتظار باروری محصولات زیاد و با کیفیتی شد؟
رشد و نگهداری از درخت انجیر برای باروری بهینه تر انجیر
رشد و نگهداری از درخت انجیر برای باروری بهینه تر انجیر

عوامل مختلف در رشد و نگهداری از درخت انجیر

پیش از بررسی و تحلیل بهینه ترین کود درخت انجیر بد نیست نگاهی کوتاه به سایر عوامل تأثیرگذار برای رشد و باروری درخت انجیر انداخته شود. به طور کلی عوامل مختلفی هستند که به رشد این درخت تأثیر خود را خواهند گذاشت. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- خاک قابل کشت

خاک یکی از عوامل مهم در صنعت کشاورزی به شمار می آید. درخت انجیر از جمله درخت هایی می باشد که در اکثر خاک های مختلف چه به صورت شنی سبک و چه به صورت رسی سخت به خوبی رشد می کند. به طور کلی PH 6 تا 7.5 برای رشد این درخت مناسب می باشد.

2- آب و هوای مناسب

همان طور که گفته شد؛ درخت انجیر در هوا معتدل و نیمه خشک رشد می کند. میزان بارندگی نیز در کاشت این درخت بین 300 تا 400 میلی متر با پراکندگی مطلوبی مناسب می باشد. ولی در عین حال باید در نظر داشته باشید که باریدن باران به هنگام باروری این درخت می تواند مضر باشد به این صورت که در هنگام برداشت در صورتی که باران ببارد، ممکن است سبب افت کیفیت محصول مورد نظر شود. در خصوص آبیاری این درخت هم همین مسئله رخ می دهد. چرا که آبیاری درخت انجیر همانند سایر درخت ها مسئله مهمی نیست و خود درخت انجیر در مناطق خشک بدون نیاز به آبیاری به رشد خود ادامه می دهد.

3- کود درخت انجیر

مسئله مهمی که در خصوص بارور نمودن درخت انجیر حائز اهمیت می باشد؛ کود درخت انجیر می باشد که در مورد این عامل تأثیرگذار باروری درخت انجیر بیشتر سخن به میان خواهد آمد.
بهینه ترین کود درخت انجیر
بهینه ترین کود درخت انجیر

بهینه ترین کود درخت انجیر چیست و چگونه نتیجه مطلوبی از آن حاصل نمود؟

پیش از ذکر بهترین و بهینه ترین کود درخت انجیر در نظر داشته باشید که بهترین کود درخت انجیر برای باروری بیشتر و با کیفیت تر کودی به شمار می آید که شامل سه ماده مغذی برای گیاهان شما شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد. در صورتی که کود درخت انجیر شما نیز این شرایط را داشت که هر سه این مواد مغذی را با یکدیگر در برداشت، می توان به بارور شدن با رشد زیاد و کیفیت به مراتب بالای محصول مورد نظر خود به ضرس قاطع اطمینان حاصل نمایید.
کشاورزان و باغبانانی که به کاشت درخت انجیر همت می گمارند، می بایست به خاک قابل کشت برای کاشت درخت انجیر نیز توجه کافی را مبذول دارند چرا که اگر پیش از استفاده از پتاس درخت انجیر، خاک قابل کشت شما مورد آزمایش قرار نگیرد، ممکن است شما به راحتی تشخیص ندهید که خاک مورد نظر فاقد پتاسیم است. با ذکر این توضیحات می بایست بهترین و بهینه ترین کود درخت انجیر را خریداری نمود تا با استفاده از آن ها بتوان به بارور شدن انجیر به عنوان یک میوه خوشمزه و سرشار از ویتامین امیدوار بود.
ضمن اینکه می توان اذعان داشت که اگر انتخاب شما از  کود درخت انجیر در صورتی که کود مایع باشد، مسلما بازدهی خوبی برای شما نخواهد داشت؛ بلکه بهتر است بهینه ترین کود درخت انجیر را کود دانه ای به شمار آورد که در صورت استفاده از کود درخت انجیر دانه ای در فصل بهار و اواسط تابستان می تواند نتیجه مطلوبی را برای شما به ارمغان آورد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر انجیر روی درخت شما رشد کرده باشد، دیگر نباید از هیچ کود درخت انجیری استفاده نمود و بهتر است که صبر کنید تا انجیر شما بالغ گردد.
در صورت رعایت تمامی این نکات لازم برای بارور کردن درخت انجیر و نیز استفاده از کود درخت انجیر حاوی مواد غذایی ذکر شده یک کشاورز می تواند با رعایت تمامی این موارد به آینده درخت یا درختان کشت شده خویش امیدوار باشد و در سر موعد مقرر شده خویش چشم انتظار بارور نمودن میوه های خود با کیفیت بسیار زیادی باشد تا پس از برداشت آن ها و نیز فروش عمده آن ها دست به سودآوری بزند و سلامت خود و خانواده خویش را نیز با توجه به خاصیت های انجیر تضمین نموده و با فروش آن ها در سلامتی مردم نیز سهم بسزایی داشته باشد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حسن
1399/3/17 17:16

سلام چه کودی برای رشد انجیر خوب است؟

  پشتیبانی سایت
1399/3/18 16:46

سلام در مقاله تمام نکات برای رشد انجیر گفته شده است لطفا مطالعه فرمایید

آزاده
1399/1/21 17:20

سلام من کود جلبک دریایی وسه بیست وهیومیک را به پیشنهاد خودتون خریدم .عااالی بودند اصلا شکوفه ها نریختند و میوه هم خیییلی زیاد شدند .ممنون از راهنماییتون

  پشتیبانی سایت
1399/1/23 12:05

خدارو شکر که از مشاوره ی ما راضی بودید .

  رضاsh
1400/7/25 13:51

چه زمانی باید از هر کود استفاده بشه؟