0
همه چیز در مورد زعفران و اطلاعات کاربردی درخصوص این گیاه گران قیمت!

همه چیز در مورد زعفران و اطلاعات کاربردی درخصوص این گیاه گران قیمت!

سه شنبه 21 خرداد 1398
| 3398

همه چیز در مورد زعفران که باید بدانید

همه چیز در مورد زعفران عنوان مقاله ای است که در آن اطلاعات مفیدی در خصوص زعفران به شما داده می شود؛ از مراحل کشت تا برداشت زعفران و انواع آن. زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیا است. بنابراین بهتر است شما همه چیز در مورد زعفران و نحوه استفاده صحیح از این طلای سرخ رنگ در آشپزی را یاد بگیرید و بتوانید نوع اصلی را از بدل آن تشخیص دهید. زعفران گیاهی است که اغلب در آب و هوای نیمه گرمسیری کشت می شود اما بهترین نوع آن در مناطقی یافت می شود که تابستان های بسیار گرم و در عین حال زمستانی با هوای معتدل داشته باشد. زعفران عطر و طعم خاص و جادویی دارد که توصیف آن دشوار است. کلاله های خشکی که اگر به همان شکل گیاهی مصرف شود طعم تلخی خواهد داشت اما هنگام افزوده شدن به غذا طعم دلپذیری به آن می دهد و مهم تر از آن عطری که لذت خوردن آن غذا را چد برابر می سازد. البته با دانستن همه چیز در مورد زعفران این موضوع را نیز خواهید آموخت که افزودن بیش از حد آن به غذا می تواند موجب تلخی طعم غذا شود، بنابراین برای خوشمزه تر شدن غذا شما فقط به مقدار بسیار اندکی از زعفران نیاز دارید، نه بیشتر. چه خبری بهتر از این! چون واقعا قیمت زعفران خیلی گران است! 
برای کسب اطلاعات در مورد نحوه ی کاشت زعفران کلیک کنید

همه چیز در مورد زعفران و قیمت گران آن

همه چیز در مورد زعفران می تواند شامل هزینه های بالای خرید آن نیز شود. براساس گزارشات Padma Laskmi که دایره المعارف ادویه جات، ترشی جات و گیاهان خوراکی است، قیمت زعفران معادل نیمی از قیمت طلا است! اما علت این هزینه بالا چیست؟ دو دلیل مهم در این موضوع دخیل می باشد. 
همه چیز در مورد زعفران
1- گیاه زعفران فقط سه شاخه قابل استفاده در کلاله خود دارد.
2- این کلاله سه شاخه فقط با دست قابل برداشت است.
بنابراین همانطور که متوجه شدید، برای برداشت فقط مقداری زعفران خالص نیاز به همکاری هزاران نفر انسان می باشد. آن ها پس از چیدن و برداشت زعفران آن ها را به روش های صنعتی و یا سنتی خشک می کنند تا در نهایت به شکل قابل استفاده ای به دست ما برسد. با توجه به این موضوع طبیعی است که قیمت یک مثقال از زعفران تا حدی رقیب طلا باشد. بنابراین شما هرگز نمی خواهید که حتی ذره ای از آن را هدر دهید.
 

همه چیز در مورد زعفران و راه تشخیص اصلی و تقلبی آن

همه چیز در مورد زعفران به شما کمک می کند تا نحوه تشخیص زعفران اصلی و تقلبی را فرا گیرید. در تصویر بالا سه محصول متفاوت از زعفران را نمایش داده ایم. تصویر اول و آخر، زعفران هایی با کیفیت خوب هستند، هرچند در مناطق مختلف کشت می شوند. شما می توانید بهترین نوع زعفران را در هند، اسپانیا و ایران بیابید. هرچند هر کشوری معتقد است که زعفران کشت شده آن بهترین است! برای دانستن همه چیز در مورد زعفران به تصاویری نیز نیاز داریم. نگاهی به تصویر وسط بیندازید تا ببینید آیا واقعا می توان این نوع از زعفران را نیز مرغوب نامید! رنگ زعفران اصل قرمز پر رنگ و تند است و برخلاف خاصیت دوست داشتنی آن، طعم واقعی زعفران قبل از افزوده شدن به غذا، تلخ می باشد. برای تشخیص مرغوبیت زعفران و اصل بودن آن یکی از شاخه های نازک و خشک آن را در دهان و روی زبان قرار دهید تا طعم واقعی آن احساس شود. اگر احساس طعم تلخی را متوجه شدید، می توانید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید اما اگر این طعم شیرین بود متاسفانه در خرید این زعفران سر شما کلاه رفته است!
همه چیز در مورد زعفران
حتما سوال می کنید که چرا باید زعفران تقلبی طعم شیرین داشته باشد؟ این موضوع به دلیل شکری است که برای افزایش وزن دروغین زعفران به آن اضافه می کنند. از همین روی با چشیدن آن به راحتی می توان اصل و بدل بودن زعفران را متوجه شد. شما بایستی همه چیز در مورد زعفران را بدانید تا بتوانید اصل و بدل آن را به راحتی تشخیص دهید. کمتر کسی وجود دارد که نتواند عطر و بوی جادویی زعفران اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهد. بوی زعفران اصل و عطر دلپذیر آن می تواند انسان را سرمست سازد. همچنین زعفران اصل رنگی خالص و طبیعی دارد و هیچ گونه افزودنی به آن اضافه نمی شود. بنابراین شما هنگام دم کردن زعفران و یا انداختن آن در آب سرد خواهید دید که رنگ آب تغییر می کند اما زعفران اصل به همان رنگ قبلی خود باقی می ماند. این در حالیست که زعفران تقلبی با افزودنی های رنگی به این سرخی تبدیل می شود و همزمان با ریخته شدن در آب، تمام رنگ خود را از دست می دهد. یک راه ساده دیگر نیز این است که مقدار کمی زعفران را قبل از دم کردن میان تکه ای کاغذ ریخته و با دست بفشارید. اگر زعفران خشکیده پودر شد و لکه های چربی روی کاغذ باقی نگذاشت، زعفران شما اصل و مرغوب می باشد. 
 

همه چیز در مورد زعفران و نحوه استفاده از آن

همه چیز در مورد زعفران شامل نحوه استفاده و کاربرد آن نیز می باشد. زعفران یقینا فقط برای خوشمزه تر و یا معطر شدن غذا استفاده نمی شود. این گیاه سرخ و طلاگونه کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. با دانستن همه چیز در مورد زعفران می تواند دمنوش آن را به عنوان آرامبخش طبیعی استفاده کنید. علاوه بر این دمنوش های درمانی زعفران در درمان بیماری هایی مانند آسم نیز کاربرد دارد. اما در صنعت نیز از رنگ مخصوص زعفران در نساجی استفاده می شود. از آنجایی که استفاده از رنگ های طبیعی و گیاهی در رنگرزی پارچه باعث می شود تا تاثیرات منفی به حداقل برسد، این کار طرفداران زیادی پیدا کرده است. اسانس های خوشبوکننده های هوا، لوازم آرایشی و بهداشتی از دیگر حرفه هایی است که زعفران به طور دائم در آن ها استفاده می شود. بنابراین به جز چاشنی غذا، زعفران موارد مصرف بسیاری نیز دارد که به قیمت گزاف این محصول افزوده است. بنابراین شما با دانستن همه چیز در مورد زعفران یقینا کاربرد بهتر آن را متوجه شده و استفاده بهتری از زعفران داشته باشید. این گیاه ارزش زیادی در جوامع مختلف داشته و صنعت پزشکی، نساجی، آشپزی و بسیاری صنایع دیگر از خواص بی نظیر زعفران بهره وری لازم را می برند. 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید