0
انواع بذر گیاهان دارویی و شرایط کاشت آنها

انواع بذر گیاهان دارویی و شرایط کاشت آنها

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 3930

بذر گیاهان دارویی :

کاشت بذر گیاهان دارویی علاوه بر این که برای کشاورزان سود دهی دارد، نیاز جامعه را از این محصول تامین می کند. خوشبختانه برای اینکه بذر گیاهان دارویی را پرورش دهید، نیازی نیست که استعداد و مهارت خاصی در باغبانی داشته باشید. گیاهان دارویی به راحتی رشد می کنند و خواص بسیاری دارند. در ادامه برخی از این بذر گیاهان دارویی را معرفی می کنیم.
 
1.بابونه :
بابونه از جمله بذر گیاهان دارویی به شمار می رود که یکساله است و بیشتر به صورت وحشی در کشور ایران رشد می کند. علت این که بیشتر کشاورزان به کاشت این گیاه دارویی تمایل نشان نمی دهند به دلیل برداشت پر مشقت و هزینه بردار آن است. اما تقریبا 3 سال است که این گیاه به رشد خوبی رسیده است چرا که دیگر به صورت کشت نمی باشد و بیشتر به صورت پودر در بازار عرضه می گردد. کشاورزانی که مایل هستن این گیاه را کاشت کنند بایدبرای آب آن برنامه ریزی کنند. 
بذر گیاهان دارویی
تقاضای بسیاری از افراد برای این دارو روز به روز افزایش پیدا می کند، چرا که مردم به تازگی در مورد خواص بی نظیر این گیاه آگاه شده اند. تکثیر نمودن این گیاه از طریق بذر می باشد و در حال حاضر بهترین بذری که برای بابونه وجود دارد بذر بابونه آلمانی می باشد.
 
2. به لیمو :
بذر گیاه دارویی به لیمو از آن دسته بذر گیاهان دارویی می باشد که چند سال طول می کشد تا رشد کند و غیر بومی می باشد. این گیاه بسیار خوش عطر و خوش بو می باشد. بذر این گیاه از آن دسته گیاهان دارویی به شمار می رود که دوست دارد در هوای گرم رشد کند و اگر آب اندازه ای را تغذیه کند خیلی سریع رشد می کند و تمام مزرعه را می پوشاند.
بذر گیاهان دارویی
از جمله قسمت های مهم این گیاه که مورد استفاده قرار می گیرد برگ آن می باشد که باید آن را خشک نمود. رشد این گیاه در بیشتر نقاط ایران صورت می پذیرد و استفاده کردن از بذر آن برای تولید نهال کاری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
 
3. مریم گلی :
بذر این گیاه از جمله بذر گیاهان دارویی می باشد که چند سال طول می کشد تا رشد کند. این گیاه از خانواده گیاهی نعنا به شمار می رود و در فصلی که نزدیک به گلدهی آن است تا 50 سانتیمتر ارتفاع می گیرد.
بذر این گیاه در سال های قبل چندان جزو بذر گیاهان دارویی به شمار نمی رفت ولی اکنون چند سالی می باشد که به تولید انبوه رسیده است.
 
4. سیر :
اگر بخواهیم در مورد بذر گیاهان دارویی مطالبی ارائه دهیم، بذر سیر را نباید فراموش کرد. یکی از مهمترین گیاهی که خواص دارویی بسیار قوی دارد سیر می باشد. خاصیت ضد قارچ، ضد میکروب و آنتی باکتریال این گیاه موجب می گردد که التهاب بدن را کاهش دهد. همچنین مصرف آن از ، سرطان ریه، ورم مفاصل و استخوان، سرطان پروستات و درد های دیگر جلوگیری می کند.
بذر گیاهان دارویی
مصرف روزانه آن باعث می شود که افراد دچار فشار خون نشوند و میزان کلسترول بدن را کاهش دهد. بیشتر پزشکان برای اینکه از سرماخوردگی جلوگیری کنند مصرف روزانه سیر را به بسیاری از افراد توصیه می کنند.مصرف روزانه آن شاید برای روابط شخصی خوب نباشد ولی به طرز باور نکردنی از بیماری سرماخوردگی جلوگیری می کند، پس اگر می خواهید هرگز به بیماری سرماخوردگی مبتلا نشوید روزانه یک عدد سیر را قورت دهید.
پرورش سیر مانند بسیاری از بذر گیاهان دارویی مانند بذر می باشد و کاشت آن در بهار و یا پاییز توصیه می گردد. باید برای کاشت آن یک حبه سیر را  تا عمق 9 سانتی متر در خاک قرار دهید و حبه بعدی را با فاصله 50 سانتی متر از اولی بکارید. اگر در پاییز شما بذر این گیاه دارویی را کاشت نمودید باید سطح آن را با کودهای گیاهی بپوشانید تا اطراف آن حسابی گرم بماند تا رشد کند.
 
5. نعناع :
اگر شما می توانستید و قادر به انجام این کار بودید توصیه می کردیم که حتما تمامی بذر گیاهان دارویی تهیه کنید و آنها را بکارید. به قدری بذر گیاهان دارویی در درمان و بهبود بیماری ها تاثیر دارند که بیشتر بیماری ها را درمان می کنند و اگر شما هیچ گونه بیماری ندارید با کاشت بذر گیاهان دارویی در خانه خود و استفاده هر روزه از آنها همیشه بدن شما در برابر بیماری ها ایمن می شود.
یکی دیگر از بذر گیاهان دارویی که خواص بسیار زیادی دارد نعناع می باشد. خواص ضد سرطانی نعناع طبق تحقیقاتی که صورت گرفته به طور کامل اثبات شده است.  از جمله مزایای که می توان برای این گیاه برشمرد خاصیت کاهش دادن التهاب بدن، بهبود سرطان پروستات، درمان سرطان کبد، ضد عفونی کننده و درمان نفخ معده می باشد.
بذر گیاهان دارویی
کاشت بذر این گیاه دارویی مانند بذر گیاهان دارویی دیگر نیست و بسیار آسان تر می باشد. شما کافیست در فصل بهار یکی از ساقه های نعناع را که خریداری نموده اید در گلدان بکارید. نور آفتاب که تغذیه بیشتر بذر گیاهان دارویی می باشد تغذیه اصلی نعناع هم می باشد. 
 
6. مارچوبه :
بذر گیاهان دارویی بیشتر به شکل ساقه و یا خود همان گیاهی می باشد که شما مشاهده می کنید، فقط کافیست برای کاشت آن یکی از ساقه ها و نمونه آن را داشته باشید تا به راحتی آنها را در خانه خود پرورش دهید.  یکی دیگر از بذر گیاهان دارویی که در اینجا نام می بریم مارچوبه است که خواص بسیار زیادی دارد.
مهمترین خاصیت این گیاه دارویی این است دارای بیشتری سطح گلوتاتیون می باشد که خاصیت ضد مسمومیت دارد و بیشتر سمومی که دارای سرطان هستند را از بدن رفع می کند. همچنین مصرف این گیاه دارویی می تواند تاثیراتی که مشروبات الکلی بر ذهن و بدن انسان می گذارد را بهبود ببخشد و سر دردهای مزمن انسان را درمان کند.
بذر گیاهان دارویی
همانطوری که بیان نمودیم کاشت بذر گیاهان دارویی بسیار آسان می باشد، گیاه مارچوبه هم از آن دسته بذر گیاهان دارویی به شمار می رود که کاشت آن آسان است. شما کافیست این گیاه را فقط یکبار بکارید و 25 سال از آن استفاده کنید. شما با خرید یک ساقه مارچوبه تاجدار می توانید آن را در حیاط خانه خود و یا گلدان بکارید و بعد از رشد آن از مزایای آن بهره مند شوید.
مقالات مرتبط: قارچ دارویی گانودرما
گیاه دارویی دارچین 
گیاه دارویی کنگر فرنگی یا آرتیشو
گیاه دارویی دروزا یا شبنم خورشید
گیاه دارویی رزماری
گیاه دارویی استخودوس یا لاوندر


 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید