0
همه چیز در مورد گیاه دیفن باخیا از مراقبت و نگهداری تا تکثیر

همه چیز در مورد گیاه دیفن باخیا از مراقبت و نگهداری تا تکثیر

سه شنبه 18 آبان 1400
| 27162
دیفن باخیا با اسم علمی Dieffenbachia amoena، یک گیاه بسیار پرطرفدار از خانواده‌ی گل شیپوریان یا Araceae و بومی آمریکای استوایی است. این گیاه نور کمتری دریافت می‌کند، به آب کمتری نیاز دارد، و ساقه‌های آن پوشیده از برگ‌های غلافی رنگارنگ است. این گیاه حاوی سم رافید بوده و در صورت خوردن آن توسط انسان یا حیوانات می‌تواند باعث مسمومیت، دیسفاژی و حتی مرگ شود. زیستگاه اصلی این گیاه برزیل بوده و ساقه‌های رنگارنگ و خالدار آن به رنگ زردکم رنگ با حاشیه سبز باعث شده تا گیاه برگ زینتی و آپارتمانی محبوبی باشد.

شرایط نگهداری از دیفن باخیا

نور: نور مناسب برای دیفن باخیا، غیرمستقیم است. واریته های تیره‌تر آن به سایه مقاوم هستند.
دما: دمای مناسب برای گیاه 18-13 درجه سانتی‌گراد است و گاهاً می‌تواند دمای 10 درجه را نیز به مدت کوتاهی تحمل کند، اما کاهش دما موجب ریزش برگ‌های دیفن باخیا می‌شود. در دماهای بالاتر از 24 درجه آبیاری زیاد باید انجام شود.
آبیاری: آبیاری باید در تابستان به صورت 2-3 بار در هفته و در زمستان یک‌بار در هفته صورت گیرد. در دماهای پایین، بگذارید تا سطح خاک خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید. 
تغذیه: ماهی یک‌بار به گیاه کود دهید.
خاک: مخلوط خاک و برگ لومی و کمپوست برای دیفن باخیا مناسب است. برای به دست آوردن نتایج بهتر خاک را با پرلیت مخلوط کنید.
تعویض گلدان: باید سالی یک‌بار و در فصل بهار انجام شود. این گیاه نیاز به کنترل چگالی ریشه خود سالانه در بهار دارد. اگر ریشه‌ها متراکم می‌شوند، گلدان قبلی را با گلدان بزرگ‌تر تعویض کنید. یک هفته قبل از انتقال، آبیاری را کاهش دهید.
کود: برای تشویق رشد سریع‌تر گیاه خود به آن کود دهید، می‌توانید از یک مخلوط قوی استاندارد، کود متعادل یک‌بار در ماه استفاده کنید. کود بیش از حد باعث خواهد شد گیاه شروع به ریزش برگ کند.
مقاله ی مرتبط : کود سه بیست و مزایای آن برای گیاهان خانگی
رطوبت:
رطوبت معمولی اتاق خوب است.
تکثیر: تکثیر گیاه از طریق قلمه انجام می‌شود. دیفن باخیا بهتر از قلمه‌های تازه رشد یافته یا حذف ساقه‌های جوان که در کنار گیاه رشد می‌کنند، تکثیر شود. پس از آنکه ریشه‌ها دیده شدند، آن را در خاک ماسه‌ای مرطوب قرار دهید و سپس به صورت مستقیم به خاک منتقل کنید. به‌منظور تکثیر گیاه؛ قلمه انتهایی را با طول 5-10 سانتی‌متر با چاقو از بوته مادر جدا کنید و برگ‌های پایینی روی قلمه را حذف کنید. قلمه را در پودر ریشه‌زایی فروکنید و در گلدان پودر کمپوست ریخته و آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. پس از دو ماه، ریشه‌زایی انجام می‌شود. در طول این مدت دما را 22-24 درجه سانتی‌گراد حذف کنید. گاهی برای هوادهی به گیاه کیسه پلاستیکی را بردارید؛ این کار باعث می‌شود جلوی ورود قارچ‌ها نیز گرفته شود. پس از اینکه قلمه‌ها به اندازه کافی رشد کردند می‌توانید آن‌ها را به گلدان جدید منتقل کنید. توجه کنید قلمه زدن دیفن باخیا باید از اواسط بهار تا اوایل تابستان صورت گیرد.

ظاهر گیاه دیفن باخیا

دیفن باخیا دارای برگ‌هایی است که در نزدیکی رگه‌هایشان زردرنگ هستند، به طور ناگهانی در سمت لبه برگ به رنگ سبز تیره در می‌آید. این انتقال تصادفی است، حتی در برگ‌های مشابه، نوارها و نقاط زرد و سبز در طول برگ دیده می‌شود. این برگ‌ها از یک سیستم ساقه مرکزی رشد می‌کنند. هر برگ در نهایت به حدود 20 اینچ (47 سانتی‌متر) طول و 10 اینچ (25 سانتی‌متر) عرض خواهد رسید.
دیفن باخیا

گل‌دهی

 گرچه این گیاه گاهی اوقات جوانه‌هایی به طول 5 اینچ (12 سانتیمتر) تولید می‌کند، آن‌ها فقط در شرایط کامل شکوفا خواهند شد. این شکوفه‌ها سبز و در زیبایی گیاه بی‌تأثیر هستند.
اکثر پرورش‌دهندگان دیفن باخیا، وقتی گیاه جوانه می‌زند، جوانه‌ها را از بین می‌برند، زیرا باعث هدر رفتن انرژی گیاه می‌شود. با توجه به ماهیت سمی گیاه، دست‌ها را کاملاً پس از حذف جوانه‌ها بشویید.
سمیّت: این گیاه سمّی است و نباید در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی (گربه‌ها و سگ‌ها) قرار گیرد. عصاره‌ی گیاه سوزاننده است و وقتی‌که مصرف شود می‌تواند گلو و تارهای صوتی را خراشیده کند و باعث شود قربانی تا دو هفته یعنی زمانی که سم از بین می‌رود، نتواند صحبت کند. این عصاره برای پوست بسیار حساس است و هرگونه تماس با گیاه که باعث می‌شود در معرض عصاره قرار گیرید، باید کاملاً شسته شود.

مشکلات رایج

 اگر دیفن باخیا در معرض نور روشن و غیرمستقیم قرار گیرد، فقط از جوانه‌هایش شکوفه می‌دهد. بوته‌هایی که در انتهایشان قهوه‌ای می‌شوند باید بلافاصله از گیاه خارج شوند.
دیفن باخیا یک نهان‌دانه‌ی محبوب است که در داخل خانه نگهداری می‌شود. برگ‌های آن بزرگ (تا 20 اینچ)، دوکی‌شکل، با نقاط کرم‌رنگ، زرد و راه‌راه با نوارهای عمیق سبز در اطراف لبه بیرونی هستند. این گیاه رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد، پس آن را در مقابل پنکه یا تهویه هوا قرار ندهید. پس از آبیاری برگ‌ها متورم و شکننده می‌شوند و می‌توانند تا چند روز آبیاری نشوند، اگر حمل‌ونقل لازم است، چند روز قبل از آن آبیاری نکنید تا برگ‌ها آسیب نبینند. دیفن باخیا هرگونه شرایط نور را تحمل می‌کنند به‌جز نور مستقیم خورشید که برگ را می‌سوزاند.
اگر برگ‌های گیاه رنگ‌پریده و متمایل به سفید شوند، احتمال دارد که شدت نوری که گیاه جذب کرده زیاد بوده و یا نیاز به کود دارد. اگر روی برگ‌ها سفیدک مشاهده کردید، باید از حشره‌کش استفاده کنید. کوچک شدن برگ‌ها، حاکی از کمبود نور است. باید گیاه را به محلی با نور بیشتر و غیرمستقیم منتقل کنید.
خشک شدن برگ‌ها به دلیل کمبود رطوبت است. اسپری کردن برگ‌ها در طول روز و نور شدید باعث سوختگی برگ‌های دیفن باخیا می‌شود. ریزش برگ‌ها و رنگ‌پریدگی گیاه علائم کم بودن دمای محیط است. قارچ می‌تواند باعث پوسیدگی برگ و ساقه دیفن شود. از سم قارچ‌کش استفاده کنید. آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگ‌های پایینی و ظهور لکه‌های قهوه‌ای می‌شود. بگذارید خاک گلدان خشک شود و بعد آبیاری را شروع کنید.
دیفن باخیا غالبا به آفات برگی مبتلا می شود و لاروهای برگ خوار به آن حمله می کنند که می توانید با استفاده از سموم تماسی مثل دیازینون با دوز 1.5-1 لیتر در هزار لیتر آب به صورت برگ پاشی با آنها مبارزه کنید. شته ها در قسمت زیرین برگ ها یا روی ساقه های جوان تجمع می یابند که برای کنترل آنها می توانید از سموم سیستمیک مثل کنفیدور با دوز 0.5 لیتر در هزار لیتر آب استفاده کنید.
مقالات پیشنهادی : بهترین مقاله در مورد همه ی انواع گل سوسن یا گل لیلیوم
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید