0
هر آنچه باید درباره ی آفت درخت بادام بدانید

هر آنچه باید درباره ی آفت درخت بادام بدانید

سه شنبه 18 آبان 1400
| 23496

آفت درخت بادام

در بین آفات و بیماری های درخت بادام بالاترین درصد خسارت مربوط به حشرات می باشد
حشرات از مهمترین عوامل زیان آور محصولات کشاورزی محسوب می گردند که از زمان کاشت تا برداشت و به دنبال آن در انبار خسارت ایجاد میکنند.
درخت بادام
 

انواع آفات تهدید کننده

1.    زنبور مغز خوار بادام
2.    آفت شته سبز درختان بادام
3.    آفت شته آردی درختان بادام
4.    آفت شته سبز هلو در درختان بادام
5.    آفت شته خالدار هلو در درختان بادام
6.    آفت سیردار سفید آسیایی درختان بادام
7.    آفت شپشک نخودی درختان بادام
8.    پوست خوار مدیترانه ای درختان میوه
9.    آفت سوسک پوستخوار درختان بادام
10.    سوسک شاخک بلند رزاسه درختان بادام
11.    کرم سفید ریشه درختان بادام
12.    آفت پروانه پوستخوار درختان میوه

توضیح برخی آفات

زنبور مغز خوار بادام

در اثر تغذیه این آفت مقداری از میوه ها می ریزد ; مقداری از میوه ها نیز که در مراحل بعدی آلوده می شوند روی درخت خشک شده و حتی پس از برداشت محصول همچنان روی درخت باقی می ماند . زنبور مغز خوار بادام در تمام مناطق بادام کاری کشور انتشار دارد ولی در استان های آذربایجان شرقی، چهار محال بختیاری و اصفهان انتشار آن بیشتر از سایر نقاط می باشد. این زنبور علاوه بر بادام، زردآلو و آلو را نیز مورد حمله قرار می دهد.
زنبور مغزخوار

آفت شته سبز درختان بادام

این شته با تغذیه از پشت برگ و شاخه های جوان باعث پیچیدگی برگ بادام می گردد.
شته سبز

آفت شته آردی درختان بادام

این برگ ها در سطح بالایی دارای لکه های خشکیده (نکروزه سیاهرنگ) با هاله زرد رنگ می باشند.
شته آردی

آفت شته سبز هلو در درختان بادام

عواقب تغذيه شته ها برگ های جوان شیره گیاهی خود را از دست داده نهایتا درختان بادام از رشد جا مانده و با توجه به این که طول دوره زندگی این شته کوتاه و تولید مثل آن زیاد است خسارت قابل توجهی به درختان وارد می شود. این شته باعث انتشار بیماری های ویروسی نیز می شود.

آفت شته خالدار هلو در درختان بادام

این شته به صورت گروهی دیده می شود و با تغذیه از شیره گیاهی باعث جلب آفات از جمله حشرات پوست خوار و چوب خوار به سمت درختان ضعیف می گردد.
 

آفت سپردار سفید  درختان بادام

سپردار سفید روی سر شاخه های فرعی و نهایتا زیر برگ ها و میوه در اطراف جوانه ها به صورت متراکم خسارت می زنند. تراکم شدید این آفت ریزش گل برگ و میوه و خشکیدن سرشاخه را به همراه دارد و میوه های آلوده شکل غیر طبیعی پیدا می کند.

آفت شپشک نخودی درختان بادام

این آفت با مکیدن شیره نباتی باعث ضعف درختان شده و بر خلاف سایر شپشک ها به میوه خسارت نمی زند بلکه خسارت آن به برگ ها و شاخه ها می باشد. با ترشح عسلک باعث تجمع گرد و خاک در سطح تنه، سرشاخه، برگ ها می گردد و در نتیجه باعث کم شدن فعالیت های فیزیولوژیک درخت به خصوص تنفس می گردد.
نخودی

آفت سوسک پوستخوار درختان بادام

این آفت درختان بادامی را که به نوعی ضعیف شده اند مورد حمله قرار می دهند. چوب خوار بوده از ناحیه زیر پوست درختان بادام تغذیه می نماید. 

بیولوژی:

زنبور مغز خوار بادام زمستان را به صورت لارو کامل در داخل میوه های خشک شده روی درختان بادام و یا روی سطح زمین می گذرانند و قبل از این که شکوفه های بادام باز شوند تبدیل به شفیره می شود و همزمان با ریختن گلبرگ ها حشرات کامل ظاهر می شوند.در این موقع میوه بادام به صورت چغاله بوده و دارای پوست سبز و نرم می باشد. زنبورهای نر و ماده بعد تغذیه از شبنم و مایعات دیگر، جفت گیری می نماید سپس حشره ماده تخم های خود را که تعداد آن 150 عدد است در داخل میوه  بادام قرار می دهد.لاروهای جوان پس از خروج از تخم با حفر تونلی خود را به مغز می رساند و از مغزهای در حال رشد شروع به تغذیه می کنند.این حشره در سال یک نسل دارد ولی گاهی لاروهای کامل می توانند تا دو سال در داخل میوه های آلوده باقی بمانند. 

راه های مبارزه

جمع آوری و مدفون کردن بادام های آلوده از روی درخت و سطح زمین 
کشت ارقام مقاوم و حذف ارقام حساس در مناطق با آلودگی بالا

شته ی سبز بادام

حشرات ماده زنده زا بالدار که رنگ شکم آن سیز و سر و سینه سیاه است طول آن به 1.8میلی متر می رسد. دم آن کوتاه و کورتیکول به رنگ قهوه ای تیره است . چشم های شته قرمز رنگ و تخم ها سیاه است.

مناطق انتشار شته ی بادام

شته سبز بادام در تمام مناطق کشور انتشار دارد.  علاوه بر بادام، زردآلو، هلو، گلابی و گوجه وحشی نیز درگیر این شته میشوند.

راه های جلوگیری

بلافاصله بعد از ریختن گلبرگ ها که در این موقع هنوز اغلب برگ ها پیچیده نشده اند با استفاده از سم مالاتیون 60% به نسبت دو در هزار درختان باید سمپاشی شوند. اگر سمپاشی درختان دیر انجام شود و پیچیدگی در برگ ها ایجاد شده باشد باید از سموم نفوذی مانند دیازینون استفاده شود .
 

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
احمدزاده
1402/7/7 08:41

سلام ممنونم از تلاشهای شما در تهیه مقاله ها. استفاده کردم.