0
بهترین روش برای پرورش بگونیا برگی (آیا بگونیا سمی است ؟)

بهترین روش برای پرورش بگونیا برگی (آیا بگونیا سمی است ؟)

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 4924
بگونیا، با اسم علمی Begonia rex بگونیا برگی از خانواده Begoniaceae است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و هائیتی است که ساقه‌های گوشتی و خزنده و برگ‌های قلب مانند و رنگارنگش، ظاهر جذابی را به آن بخشیده است. این گیاه آپارتمانی، شامل نهصدگونه است و در اکثر کشورهای گرمسیر و نیمه گرمسیر پرورش داده می‌شود. 
 پرورش بگونیا برگی
گیاه  بگونیا رکس، همچنین Begonia برگ نقاشی شده، بگونیا برگ فانتزی یا بگونیا شاه نامیده می‌شود، گیاه گل‌دار رنگارنگی است که در اصل از هند آمده است. این گیاه به خاطر داشتن برگ‌های رنگارنگ بزرگش و گل‌های صورتی کوچک پرورش داده می‌شود. برگ‌های بگونیا در اشکال، اندازه‌ها، ترکیب رنگ‌ها و الگوهای مختلفی وجود دارند. پرورش این گیاه، مخصوصاً برای مبتدیان آسان نیست. اما آن را از دست ندهید، در نهایت ترکیب مناسب آب، نور، غذا و رطوبت را پیدا خواهید کرد. این گیاه سمی در نظر گرفته شده و باید از حیوانات خانگی و کودکان دور نگه داشته شود. 

واریته های بگونیا برگی

بگونیا رکس بومی هیمالیا و گیاهی بسیار مقاوم است. این گیاه واریته های متعددی دارد و برگ های زیبا و قلبی شکل آن در جعبه های گل و دسته گل به کار می رود. بگونیا برگی پایه‌ای برای صدها هیبرید است و گونه‌های آن بسیار زیاد هستند. هیبریدهای حاصل اغلب در تجارت تنها با نام‌های تجاری فانتزی توسط تولیدکنندگان شناخته می‌شوند. در نتیجه، ممکن است یک گونه را با دو نام مختلف در مراکز باغی متفاوت پیدا کنید. یک بگونیا جالب و زیبا که اغلب همراه با بگونیاهای برگی به عنوان بگونیا شاخ و برگ سبز همراه می‌باشد، B.masoniana  یا cross begonia است. این گیاه زیبا در سال 1952 معرفی شد و دارای برگ‌های چروک و مقطع تیره در وسط است. این گیاه در رنگ‌های مختلف موجود است.

نور

گیاه بگونیا برگی نیاز به مقدار زیادی نور غیرمستقیم دارد اما به نور مستقیم نیازی ندارد. از آنجایی که بگونیا برگی اغلب گلدهی ندارد، در نور کمتری نسبت به بعضی از بگونیاهای دیگر رشد می‌کند و حتی می‌تواند تحت نور فلورسنت رشد کند.

آب

بگذارید 50٪ از بالای خاک قبل از آبیاری خشک شود. بگونیاها دوست دارند به طور منظم آب داده شوند اما از آبیاری بیش از حد متنفرند. در طول زمستان، زمانی که گیاه در کمون است، آب دادن را کاهش دهید.

کود

در بهار و هنگامی که رشد جدید گیاه شروع می‌شود، کوددهی کنید. هر دو هفته یک‌بار بگونیا برگی را با یک کود متعادل رقیق تا ¼ قدرت توصیه شده تغذیه دهید. کوددهی کمتر در پاییز است و در کل زمستان کود ندهید.

درجه حرارت

گیاه بگونیا برگی دمای معتدل تا دمای گرم را دوست دارد و به دمای زیر 60 درجه حساس است. برگ‌ها می‌توانند با تغییرات دما آسیب زیادی ببینند.

رطوبت

گیاه بگونیا برگی به رطوبت بالا نیاز دارد، اما از مه گرفتن گیاه جلوگیری کنید. مه و غبار می‌تواند باعث ایجاد کپک پودری در برگ گیاه بگونیا شود. گیاهان خود را برای ایجاد اثر گلخانه‌ای کوچک دسته‌ای کنید و یا بگونیا برگی خود را روی یک سینی سنگ‌ریزه خیس برای افزایش رطوبت قرار دهید. مطمئن شوید که گیاه روی سنگریزه نشسته است، نه در آب.

گلدهی

گل‌های بگونیا برگی بسیار کوچک و بی‌اهمیت هستند. گل‌ها اغلب در مقایسه با برگ‌های زرق‌وبرق دار، کم‌رنگ هستند.

آفات

خستر آردپوش ممکن است به بخش‌هایی از گیاه بگونیا که در آن برگ به ساقه یا ساقه به ریزوم متصل می‌شود، نفوذ کند.

بیماری‌ها

از آنجا که بگونیا برگی گیاه رطوبت دوست است، بنابراین به طور ویژه در معرض عفونت‌های باکتریایی و قارچی قرار دارد. هرگز برگ را اسپری نکنید!

خاک

از یک خاک با هوادهی مناسب استفاده کنید که برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه به‌سرعت زهکشی می‌شود.

اندازه گلدان

گیاه بگونیا برگی گلدان‌های بزرگ و کم‌عمق که در آن ریزوم ها به اندازه کافی گسترش پیدا می‌کنند را دوست دارد.

هرس کردن

ساقه‌های دراز و باریک بگونیا را هرس کنید تا گیاه پرشاخ و برگ شود. چرخش گلدان بگونیا، باعث می‌شود رشد شاخ و برگ به‌گونه‌ای متعادل صورت گیرد.
 بگونیا برگی

تکثیر

بگونیا برگی را می‌توانید با استفاده از قلمه زدن ساقه و برگ تکثیر کنید. برای تکثیر گیاه با برگ، باید برگ های نسبتاً قدیمی تر (متوسط) را روی ماسه شسته قرار دهید و مقداری ماسه نرم روی برگ بپاشید، پس از مدتی برگ ها ریشه دار می شوند و همچنین می توانید گیاهان جدید را از طریق تقسیم بوته با ریشه در حین تعویض گلدان تکثیر کنید.

دوره استراحت

گیاه بگونیا برگی در طول ماه‌های زمستان در کمون است و استراحت می‌کند. در طول این زمان، آب دادن را کاهش دهید و کوددهی نکنید.

سمیّت گیاه

بگونیا دارای سطح سمیّت # 1 و به خصوص برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است.
بگونیا برگی، شاخ و برگ رنگارنگ دارد و یکی از پرطرفدارترین گیاهان داخل خانه است. از آنجا که گیاهی نسبتاً کوتاه خانگی است، بگونیا برگی برای روی میز که در آن گیاهان رنگارنگ و شاخ و برگ‌های متنوع را در مقایسه با سایر گیاهان اتاق نشیمن قرار می‌دهند، مناسب است.

پرورش بگونیا برگی

بگونیا برگی را در یک محیط متوسط تا روشن مانند اتاق نشیمن پرورش دهید. در مناطق جنوبی، گیاه می‌تواند از مزیت حفاظت از نور مستقیم در طول گرمای روز بهره‌مند شود، اما در مناطق شمالی، مقداری تابش آفتاب در برگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.
زمانی که مخلوط خاک گلدان خشک می‌شود، بگونیا را آب دهید. بهتر است گیاه را کمی خشک‌تر از مرطوب نگه دارید؛ اگر خاک به اندازه کافی خشک نشود، می‌تواند باعث پوسیدگی شود.
بگونیا برگی مانند بسیاری از گیاهان خوش‌رنگ نیازی به رطوبت زیاد ندارد، اما اگر خانه شما هوای خشک داشته باشد، رطوبت را در ماه‌های زمستان افزایش دهید تا نوک برگ‌ها، قهوه و خشک نشود.
بگونیا برگی نیاز به کوددهی و تغذیه زیادی ندارد، بنابراین می‌توانید گیاه را یک یا دو بار در سال کوددهی کنید. اما اگر می‌خواهید سریع‌تر رشد کند، گیاه را با کود کاشت عمومی تغذیه کنید.
بگونیا برگی برای مصرف انسان و حیوانات توصیه نمی‌شود.
بگونیا برگی را با این گونه‌ها تکمیل کنید:
اگلونمای قرمز بگونیا 

آگلونمای قرمز

برگ‌های رنگارنگ قرمز آگلونما یک مکمل جذاب برای بگونیا برگی است.
فیتونیا بگونیا برگی 

فیتونیا

فیتونیا، با شاخ و برگ‌های رنگی گونه‌های مختلف بسیار زیبا است - و این باعث می‌شود که ترکیب آن با بگونیا برگی بسیار جذاب شود.
 آفلاندرا اسکواروسا بگونیا برگی

آفلاندرا اسکواروسا

آفلاندرا اسکواروسا شاخ و برگ درشتی دارد که باعث برجسته شدن ظاهر بگونیا برگی می‌شود.

منابع

https://www.thespruce.com/grow-rex-begonia-1902492
http://www.costafarms.com/plants/rex-begonia
https://www.houseplant411.com/houseplant/begonia-rex-how-to-grow-care-guide
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید