0
کاشت و نگهداری گل میمون، مهمون همیشگی باغچه هایمان

کاشت و نگهداری گل میمون، مهمون همیشگی باغچه هایمان

سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
| 9046
گل میمون

آموزش کاشت و نگهداری گل میمونی

شکوفه‌های درخشان گل میمونی در آب و هوای خنک در رنگ‌های اشباع شده (تقریباً در هر رنگی) می‌رویند و در بهار باغ‌های گل میمونی را چشمگیر می‌کنند. گل‌ها در پایین ساقه شروع به گل‌دهی می‌کنند و به‌به سمت بالا می‌آیند. دوره گلدهی طولانی است. گرچه این گل در فصل گرما از اواسط تابستان گلدهی را متوقف می‌کند، اما اگر آن‌ها را آبدار نگه‌دارید، می‌توانند باغ شما را بیارایند.
 
اسم گیاه‌شناسی گل میمونی، Antirrhinum، به معنای "مثل پوزه" است و به خاطر شباهت غلاف بذر به بینی گوساله به این نام خوانده می‌شود. وقتی که به طرفین گل‌ها به آرامی فشار وارد می‌کنیم، درست مثل دهان باز می‌شوند. دهانه گل‌ها به‌شدت بسته می‌شوند و برای اینکه زنبورعسل بتواند آن را باز کند، فشار بیشتری لازم است، به این ترتیب گل میمونی برای گرده‌افشانی خود به زنبورعسل‌های سنگین‌تر تکیه می‌کنند. برگ‌های متناوب و نیزه‌ای به صورت مارپیچی در اطراف ساقه مرتب‌شده‌اند.
کاشت گل میمون
ویژگی های گل میمون

نام گیاه‌شناسی:  Antirrhinum majus

نام رایج: گل میمونی، دهان سگ، دهان شیر، دهان گربه
 نوع گیاه: چندساله
اندازه بالغ: بسته به نوع6 تا 48 اینچ
نیاز به آفتاب: خورشید کامل با سایه جزئی 
 نوع خاک: زهکشی خوب، غنی، مرطوب
pH خاک: کمی اسیدی تا خنثی
 زمان گلدهی: بهار و پاییز
 رنگ گل: سفید، زرد، صورتی، قرمز، نارنجی، رنگ هلو(صورتی)، بنفش و ارغوانی
 مناطق تحمل: 8، 9
 منطقه بومی: اروپا و آمریکای شمالی

پرورش گل میمونی

گل میمونی یک گیاه بدون زحمت است و می‌توانند در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و ارتفاع‌ها رشد کنند. این گیاه در آب و هوای خنک در بهترین حالت رشد می‌کند. این گل گیاه چندساله منحصر به فردی است که براساس دپارتمان سختی زراعی ایالات‌متحده در مناطق 8 یا 9 قرار می‌گیرد. این گیاه می‌تواند در طول فصل گلدهی را تکرار کنند، اما در فصل سرد و بهار و پاییز و در زمستان در آب و هوای خفیف، بهتر عمل می‌کنند. هرس کردن می‌تواند تعداد جوانه‌هایی را که تنظیم می‌شود، افزایش دهد، اما از آنجا که ساقه‌های گل از پایین به بالا گلدهی می‌کنند، دوره‌ی گلدهی طولانی‌مدتی دارند.
در اکثر مناطق، گل میمونی معمولاً به صورت سالیانه رشد می‌کند. حتی زمانی که آن‌ها زمستان را سپری می‌کنند، به نظر می‌رسد که به‌اندازه در سال اول زندگی خود، شکوفا شوند، این مسئله باعث می‌شود بسیاری از مردم فکر کنند که گل میمونی گیاه دوساله است. بااین‌حال، آن‌ها باید در سال اول خود غلاف بذر را تشکیل دهند. اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است حتی خودشان افشانده شوند.

نور

گل میمونی شما به طرز ماهرانه‌ای در خورشید کامل تا سایه جزئی در بهار شکوفه می‌کند. هنگامی‌که درجه حرارت گرم می‌شود، ممکن است گلدهی متوقف شود. کاشت آن‌ها در سایه جزئی و حفظ آبیاری مناسب کمک خواهد کرد که در طول تابستان و دوباره در پاییز گلدهی داشته باشند. بااین‌حال، آن‌ها می‌توانند سریع ایجاد شوند و جایگزین کردن گیاهان در هر فصل آسان است.

خاک

گل میمونی pH خنثی خاك بین 6.2 تا 7.0 را دوست دارد. به‌عنوان گیاهان کوتاه‌مدت، نیازی به فیدرهای سنگین ندارند، اما افزودن مواد آلی به آن‌ها کمک خواهد کرد که سالم و شکوفا بمانند.

آب

گل میمونی نیاز به آبیاری مناسب دارند. در هنگام رشد گل میمونی، برای چند هفته اول گیاه را مرطوب نگه‌دارید. پس از استقرار گیاه، تقریباً یک اینچ آب در هفته بدون باران نیاز دارد. آب در نزدیکی تاج گیاه باید داده شود و از آبیاری هوایی برای حفظ گل‌ها اجتناب کنید. پس از استقرار، خاک تا حدود یک اینچ عمق قبل از آبیاری، خشک شود.

دما و رطوبت

گل میمونی درجه حرارت خنک‌تر را ترجیح می‌دهند. این گیاه زمانی که دمای شبانه کمتر از 40s و دمای روز کمتر از 70s است، بهترین حالت رشد را دارد. هنگامی‌که گیاه در بستر استقراریافته و سخت می‌شود، می‌توانند در درجه حرارت زیریخ¬زدگی مقاومت کنند. مطمئن شوید که آن‌ها در طول حمله سرد به‌خوبی آب می‌خورند و یک‌لایه از مالچ کاه کاج را اضافه کنید تا بتوانند مدت‌زمان زیادی دوام بیاورند. اگر باید درجه حرارت پایین را ضبط کنید، به مدت چند روز تا زمانی که خنک می‌شود، گل میمونی را با کاه کاج بپوشانید.

کود

وقتی گیاه شروع به تولید گل می‌کند، کود را اعمال کنید. از یک کود استاندارد متعادل و چندمنظوره، مانند یک محصول 10-10-10، با سه پوند برای هر 100 فوت مربع گلدان استفاده کنید. برای کاهش خطر سوختگی با نیتروژن و کمک به رسیدن کود به ریشه، گیاه را به‌خوبی آبیاری کنید.

تکثیر گل میمونی

گل میمونی می‌تواند در زمستان کاشته شود، یعنی شما می‌توانید بذرها را در اواخر پاییز و یا حتی در بالای برف بپاشید، و در بهار جوانه می‌زنند.
بااین‌حال، گل میمونی اغلب در داخل خانه نیز پرورش داده می‌شود، 8 تا 10 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان، قلمه‌ها رشد کرده، یا به صورت نهال خریداری کنید. به‌سادگی دانه را در سطح خاک گلدان فشار دهید. دانه‌های گل برای جوانه زدن به نور نیاز دارند.
وقتی که نهال حدود شش برگ تولید کرد، بالای شاخه را جوانه گیری کنید تا گیاه تشویق به شاخ و برگ‌زنی کند. شما می‌توانید این کار را روی نهال‌های خریداری‌شده نیز انجام دهید.
پیوند گل میمونی خارج از منزل چند هفته قبل از آخرین تاریخ یخ‌زدگی باید انجام شود. گل میمونی می‌تواند یک یا دو یخ‌زدگی ملایم را تحمل کند.

سمی بودن گل میمونی

اعتقاد بر این است که تمام قسمت‌های گل میمونی درصورتی‌که توسط انسان خورده شود، سمی است. انجمن آمریکایی پیشگیری از خشونت علیه حیوانات می‌گوید گل میمونی برای سگ‌ها، گربه‌ها و اسب غیر سمی است.

هرس کردن

گل میمونی در اوایل بهار نیاز زیادی به مراقبت ندارد، اما برای کمک به خنک و مرطوب نگه‌داشتن خاک، که به مدیریت حرارت تابستان می‌انجامد، مالچ اضافه کنید. بعضی از ارقام بلندتر نیاز به پاک‌سازی دارند، مگر اینکه به‌اندازه کافی نزدیک به گیاهان دیگر کاشته شوند تا بر آن‌ها تکیه کنند.
گل میمونی‌ها همه‌ساله هستند و ممکن است در هوای سردتر نابود شوند. اگر در زمستان زنده بمانند، آن‌ها حدود 1/3 هرس کنید تا تشویق به رشد شوند. این گل تمایل دارد پس از سال اول دچار زوال شود و این بهترین راه برای شروع تازه در هرسال است. بسیاری از ارقام خودشان بذرپاشی می‌کنند و به‌خودی‌خود بازمی‌گردند، هرچند ارقام هیبریدی، همیشه مانند گیاهان اصلی نمی‌شوند.

محوطه‌سازی

ساقه‌های میخ مانند و رنگارنگ گل میمونی، فویل خوبی برای سایه‌های خنک‌کننده در اکثر گل‌های بهاره مانندآبلیا brunnera و قلب مریم bleeding heart ایجاد می‌کنند. آن‌ها به صورت خوشه‌ای کاشته می‌شوند، می‌توانند به انتقال مرز از فاصله زمانی بهار تا اوج فصل گرم کمک کنند. انواع زرد کم‌رنگ، آسان‌ترین راه برای مخلوط کردن با مرز گل‌های صورتی، بنفش و حتی قرمز است.

آفات و بیماری‌ها

گل میمونی تحت تأثیر تعدادی از آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد. زنگ و سایر بیماری‌های قارچی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، به‌ویژه در فصل‌های مرطوب. اگر در یک منطقه نمناک یا مرطوب زندگی می‌کنید، به گونه‌های مقاوم توجه کنید. این گیاه همچنین ممکن است شته‌ها را جذب کند.

منبع

https://www.thespruce.com/growing-and-caring-for-snapdragons-1402915

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید