0
جامع ترین مقاله در مورد همه ی انواع گل سوسن یا گل لیلیوم

جامع ترین مقاله در مورد همه ی انواع گل سوسن یا گل لیلیوم

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 11471

گل سوسن

گل سوسن (گل لیلیوم ) چیست ؟

نام گل سوسن به بسیاری از گیاهان گفته می‌شود، اما "گل های سوسن‌ واقعی" متعلق به جنس لیلیوم هستند. واریته های زیادی ازگل  سوسن یا گل لیلیوم وجود دارد. 9 دسته‌بندی مختلف برای گل سوسن وجود دارد. آن‌ها می‌توانند کوتاه، بلند، به طرف عقب، عمودی، شیپوری، خالدار، رنگ قرمز از سفید خالص تا قرمز خونی و تقریباً هرچیزی بین آن‌ها باشند. آنچه در بین همه آن‌ها مشترک است، ظرافت خاص شکل و عطر مطبوع آن‌ها است که باعث شده گل لیلیوم در باغ پرورش داده  شود و به صورت دسته‌گل برای مراسم خاصی مثل عروسی هدیه داده شود.
 
سوسن‌ها گیاهان بلند و عمودی هستند که دارای برگ‌های پیچ‌خورده در اطراف گیاه هستند و گل‌هایی که می‌توانند به شکل کاسه، زنگ، شیپور یا حتی مسطح باشند، به صورت جداگانه یا دسته‌ای و هر کدام روبروی هم قرار می‌گیرند. آن‌ها تقریباً در هر رنگی به‌جز آبی وجود دارند. بسیاری از سوسن‌های واقعی که امروزه پرورش داده می‌شوند، هیبرید هستند و به 9 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.
 
انواع گل سوسن

دسته اول: هیبرید آسیایی

دسته دوم: هیبرید مارتاگون (کلاه ترک)

دسته سوم: هیبرید کاندیدوم

دسته چهارم: هیبرید آمریکایی

دسته پنجم: هیبرید لانگیفلوروم

دسته ششم: هیبرید شیپوری و اورلیان

دسته هفتم: هیبرید شرقی

دسته هشتم: سایر هیبریدها

دسته نهم: تمام گونه‌های واقعی

انواع گل سوسن
از بین این‌ها، بیشترین فراوانی مربوط به هیبریدهای دسته 1 (هیبریدهای آسیایی)، دسته 2 (مارتاگون یا گل سوسن کلاه ترک)، دسته 6 (هیبریدهای شیپوری و اورلیان)، و دسته 7 (هیبریدهای شرقی) است. همچنین حدود 100 گونه مختلف گل سوسن، (دسته 8) وجود دارد که هرساله هیبرید می‌شوند.
 
گل سوسن آسیایی رایج‌ترین نوع لیلیوم باغی است. آن‌ها سوسن‌های اولیه تا شکوفه در گستره وسیعی از رنگ‌ها و اندازه‌ها قرار دارند. شکوفه‌های شگفت‌انگیز به سمت بالا و یا به سمت پایین هستند. سوسن‌های آسیایی به‌راحتی پرورش داده می‌شوند و تمایل به تکثیر سریع دارند. گونه‌های کوتاه‌تر مانند "Pixie" برای کاشت در ظروف ایدئال هستند و ارتفاع آن‌ها فقط در حدود 1 - 2 فوت است. بیشتر لیلیوم های آسیایی نیازی به پاک‌سازی ندارند. عطر سوسن‌های آسیایی زیاد نیست، اما به دلیل ساقه‌های بسیار قوی در گل‌های ساقه بریده استفاده می‌شوند. گل سوسن آسیایی در بالای پیاز، در امتداد ساقه رشد می‌کند و می‌تواند عمیق‌تر از سایر سوسن‌ها کاشته شود. این باعث می‌شود آن‌ها حتی سخت‌تر شده و آسان‌تر رشد کنند.
گل سوسن شرقی به دلیل اندازه بزرگ شکوفه‌هایش و عطرهای شدید به ویژه محبوب است. "کاسا بلانکا" عطر کلاسیک pure white heavenly از گل سوسن شرقی گرفته می‌شود. گل سوسن شرقی معمولاً از اواسط تا اواخر تابستان شروع به گلدهی نمی‌کند. بعضی از بلندترین گیاهان سوسن به 6 فوت یا بیشتر می‌رسند و برخی قادر به مقاومت در برابر بادهای قوی هستند.
سوسن‌های شیپوری به این دلیل نام‌گذاری شده‌اند، که گلبرگ‌های آن‌ها تقریباً با هم مخلوط شده و مانند یک شیپور به سمت جلو آمده است. وجه تمایز آن‌ها عدم وجود هرنوع لکه‌ای است. سوسن‌های شیپوری دارای عطرهای قوی هستند و می‌توانند حتی بلندتر از سوسن¬های شرقی باشند، تا بالای 8 فوت برسند. بنابراین مجدداً، قادر به مقاومت در برابر بادهای قوی هستند. هیبرید شدن اخیر با گل سوسن شرقی و آسیایی منجر به ایجاد طیف گسترده‌ای از رنگ‌های گل سوسن شیپوری شده است.
 
گل سوسن کلاه ترک یا هیبریدی مارتاگون دارای گلبرگ‌های رو به عقب یا بازتابیده شده به سمت پایین است و به آن ظاهر کلاه ترک داده است. گل سوسن کلاه ترک به عنوان هیبریدهای جنگلی پیدایش یافت و توانایی رشد بهتر در سایه را نسبت به سایر گونه‌های گل سوسن داراست. گل‌ها کمی کوچک‌تر از بخش‌های دیگر است و عطر آن موردپسند هر باغبانی نیست. ارتفاع حدود 4 - 7 فوت است و عمدتاً در سایه‌های بورگاندی، زرد و نارنجی هستند، که بسیاری از آن‌ها دارای نقوش و لکه‌هایی هستند.
گل لیلیوم

نام گیاه‌شناسی گل سوسن

لیلیوم

نام‌های رایج

سوسن، سوسن واقعی

مناطق سختی

دسته‌های 1 و 2: مناطق سختی 3-8 USDA
دسته‌های 3 تا 9: مناطق سختی 4-8 USDA. بعضی‌ها می‌توانند در مناطق 9-10 USDA نیز رشد کنند، درصورتی‌که یک دوره یخبندان پیش از خنک شدن به آن‌ها داده شود.

اندازه گیاه بالغ

ارتفاع گیاهان سوسن متنوع است و حتی در تقسیم‌بندی‌های آن نیز بسیار متفاوت است. گل سوسن می‌تواند از حدود 1 فوت تا بیش از 8 فوت ارتفاع داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید 

گل سوسن یا لیلیوم در خورشید کامل تا سایه جزئی رشد می‌کنند. (سوسن‌های شیپوری نیاز به خورشید کامل دارند، کلاه ترك، سایه جزئی را ترجیح می‌دهد.) سایه بیش از حد باعث می‌شود كه گل سوسن به سمت خورشید ضعیف شود.

دوره گلدهی

دوره گلدهی سوسن برای هر واریته آن متفاوت می‌باشند. بعضی‌ها در اواخر بهار شروع به گل‌دهی می‌کنند و برخی در اواسط فصل به گل می‌نشینند. به‌طور کلی، گل سوسن آسیایی در ابتدا گل می‌دهد، به دنبال آن سوسن شرقی و شیپوری و سپس کلاه ترک گلدهی می‌کنند

پرورش گل سوسن

سوسن‌ها از پیاز فلس دار که معمولاً در پاییز کاشته می‌شوند، رشد می‌کنند. شما می‌توانید گیاهان را در بهار خریداری کنید، برای سال اول شکوفایی، اما از پیازهای گیاهان افتاده، قبل از آغاز فصل رشد استفاده کنید.
پیازهای گل لیلیوم برای نگه‌داشتن سرما و رطوبت در زمین عمیق کاشته می‌شوند (3 برابر قطر آن‌ها)، با این حال، سوسن‌هایی که در ظرف رشد می‌کنند به‌اندازه عمق گلدان‌هایشان هستند.
فضای پیاز گل سوسن باید 10 اینچ از هم جدا باشد، تا گردش هوای مناسب ایجاد شود و از بیماری‌های قارچی جلوگیری شود. استفاده مالچ برای لیلیوم ها توصیه می‌شود، این کار ریشه‌ها را در تابستان حفظ می‌کند و در زمستان برای محافظت از انجماد و یخزدگی استفاده می‌شود.
سوسن‌ها خاک با زهکشی مناسب، غنی و کمی اسیدی (pH 6.5) را دوست دارند. 

مراقبت از گیاهان لیلیوم

سوسن‌ها در اوایل بهار ظاهر می‌شوند، اغلب قبل از آخرین یخبندان در خاک کاشته می‌شود. نگران نباشید، آن‌ها در سرمای ملایم مقاوم هستند. زمان گلدهی لیلیوم بستگی به گونه دارد و می‌تواند از اواخر بهار تا پاییز باشد. بنابراین ممکن است که گل سوسن در تمام فصول گل داشته باشد.
سوسن‌ها تقسیم نشده هستند و فقط از طریق دانه رشد می‌کنند. اکثر سوسن‌ها با جدا کردن فلس‌ها و یا سوخک‌هایی که در اطراف پیاز اصلی شکل می‌گیرند، تکثیر می‌شوند. این روش می‌تواند روند آهسته‌ای باشد، 2-3 سال قبل از اینکه گیاه جدید گل دهد.
به منظور برش گل سوسن برای دسته‌گل، برش را زمانی انجام دهید که جوانه کاملاً باز نشده است، اما رنگ خود را نشان می‌دهد. این کمک خواهد کرد که بتوانید گل را به مدت طولانی‌تر نگهداری کنید. بیش از 1/3 ساقه گل را نبرید، به‌طوری که هنوز هم‌مقدار زیادی از شاخساره برای تغذیه پیاز وجود داشته باشد.
مقالات مرتبط: چگونگی کاشت و نگهداری گل لیلیوم. راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی. 

منبع

https://www.thespruce.com/growing-lilies-true-lilies-1402015

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید