0
پرورش گل کوکب

پرورش گل کوکب

پنجشنبه 29 فروردین 1398
| 5290

گل کوکب

پرورش گل کوکب

گل کوکب، یک گل اواسط تا اواخر فصلی است و شامل مجموعه‌ای گسترده از رنگ‌ها و اشکال است. گل‌های کوکب گلدانی کوچک و همچنین شکوفه‌های آن به اندازه بشقاب 6 فوتی هستند. هنگامی‌که تنوع زیادی وجود داشته باشد، ارائه دید کلی از گل کوکب دشوار است. اغلب گل‌های کوکب به خاطر گل‌های ساقه بریده پرورش داده می‌شوند. 30 گونه از گل کوکب و بیش از 20،000 رقم وجود دارد. کوکب بومی آمریکای مرکزی، برای پرورش‌دهندگان گیاهان و نمایشگاه‌های گل محبوب هستند و هرساله خیره‌کننده‌تر می‌شوند.
 
به طور خاص، سری‌های کوتاه‌تر و کلفت‌تر با شکوفه‌های بزرگ، بسیار زیبا هستند. 
گل کوکب به صورت غده است و در فصل زمستان در دمای کمتر از 20 درجه فارنهایت (6.5 درجه سانتی‌گراد)، نباید در زمین قرار گیرد. به همین دلیل به صورت کلی در فصل بهار کاشته می‌شوند و در پاییز نگهداری می‌شوند.
 برگ‌ها: به‌طورکلی برگ‌های سبز متوسط و تیره به صورت پر (برگ در دو سوی برگدم) هستند. معمولاً دارای حاشیه‌های دندانی و نوک‌های گرد هستند، هر چند که گونه‌های lacinated و cactus در انتها بیشتر برش خورده هستند.
گل‌ها: فرم و رنگ گل‌ها از نظر طبقه‌بندی متفاوت است. اگر چه بومی آب و هوای گرم مکزیک و آمریکای مرکزی هستند، اما در هر نقطه‌ای رشد می‌کنند. در واقع، آب و هوای گرم می‌تواند یک چالش باشد، زیرا گل کوکب به آب اضافی نیاز دارد.
پرورش گل کوکب

قرار گرفتن در معرض آفتاب

گل کوکب نیاز به خورشید کامل دارد، ترجیحاً حداقل 8 ساعت. در هوای گرم‌تر، سایه بعد از ظهر مناسب است.

اندازه گیاه بالغ

اندازه گل کوکب بین انواع مختلف آن متفاوت است. کوکب‌های کوچک‌تر فقط 6 تا 8 اینچ رشد می‌کنند و کوکب بشقاب شام (dinner plate dahlias) می‌تواند به بیش از 5 فوت برسد.

دوره گلدهی

اواسط تابستان با گذشت سرما. بسیاری از آن‌ها می‌توانند یک سرمای کم را تحمل و گلدهی کنند.

شرایط کشت و مراقبت از گل کوکب

خاك: گل کوکب، خاك غني، با زهکشی خوب كه داراي مقدار زيادي از مواد آلي و pH خاك نسبتاً خنثي در حدود 6.5 باشد را ترجیح می‌دهد.
اگر گل کوکب را در ظروف کاشتید، برای حفظ بهتر رطوبت، به نسبت 1/3 با خاک باغ مخلوط کنید. خاک گلدان به سرعت خشک می‌شود و غده‌ها باید مرطوب بمانند تا ریشه‌ها آب کافی داشته باشند.
شما می‌توانید گل کوکب را در اواخر بهار، برای پیوند خارج از منزل پس از گذشت خطر سرما در گلدان بکارید. اگر این کار را نکنید به گلدان‌های بزرگ و فضای زیادی نیاز خواهید داشت. یا می‌توانید گیاه را در باغ بکارید. صبر کنید تا خاک پیش از کاشت در بهار گرم و کمی خشک شود. چند هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان می‌توانید کوکب را بکارید، البته تا زمانی که خاک خیس نباشد.
گل کوکب را می‌توان با بذر یا قلمه تکثیر کرد. غده‌های گل‌های بزرگ در حدود 6-8 اینچ عمیق کاشته می‌شوند. گونه‌های کوچک‌تر می‌توانند 3 تا 4 اینچ عمیق کاشته شوند. حفره‌ها را فقط چند اینچ عمیق پر کنید به طوری که فقط تاج‌ها در خاک باشند. همان‌طور که گیاه رشد می‌کند، بقیه حفره را پر کنید.
همه گونه‌های گل‌های بزرگ به محض اینکه رشد می‌کنند، نیاز به فضا برای شاخ و برگ دارند. باید گل‌ها را در فاصله حدود 20 تا 24 اینچ از هم بکارید. استفاده از ستون چوبی دراز خوب است. ستون‌های خاص در اطراف ساقه‌ها قرار داده می‌شود، تا ساقه گیاه را نگه دارد.
مالچ رطوبت را حفظ می‌کند. کوکب‌ها ریشه کم‌عمق دارند و می‌توانند به سرعت خشک شوند. هنگامی‌که بوته گیاه از خاک خارج می‌شود و خاک را پوشش می‌دهد، مشکل کمتری وجود خواهد داشت. غده‌ها باید در طول تابستان انرژی ذخیره کنند تا در زمستان از آن استفاده کنند. اعمال نیمه فصل یک مکمل گل آلی به آن‌ها کمک می‌کند. هر نوع کودی که انتخاب کنید، توجه کنید نسبت نیتروژن کم باشد. 
یک محل کاشت با خورشید کامل انتخاب کنید. گل کوکب با 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید، گل‌های بیشتری تولید می‌کنند. آن‌ها بهترین نور خورشید صبحگاهی را دوست دارند. محل باید با کمی حفاظت از باد باشد.
سطح PH خاک باید 6.5-7.0 باشد، یعنی کمی اسیدی. اگر خاک سنگین‌تر است، به آن ماسه، کود خزه و یا کود کشاورزی قدیمی اضافه کنید تا بافت خاک برای زهکشی بهتر، سست‌تر و سبک‌تر شود.
بستر گل کوکب می‌توانند تا 9 تا 12 اینچ کاشته شوند. انواع با گل‌های کوچک‌تر معمولاً حدود 3 فوت ارتفاع دارند، باید به فاصله 2 فوت کاشته شوند. گل های بلندتر و بزرگ‌تر باید 3 فوت فاصله داشته باشند. اگر گیاهان را به فاصله یک فوت از هم بکارید، پرچین بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند و از هم حمایت می‌کنند.
سوراخ کاشت باید کمی بزرگ‌تر از غده‌ی ریشه گیاه باشد و مقداری کمپوست یا کودگیاهی خزه خشک شده را به خاک وارد کنید. همچنین افزودن یک کف دست گرد استخوان داخل سوراخ کاشت، مفید است. در غیر این صورت، در کاشت به گیاه کود ندهید.
از کاشت غده‌های گل کوکب که چروکیده یا فاسد به نظر می‌رسند، خودداری کنید. چشم‌های صورتی (جوانه) یا سبز کمی رشد کرده، نشانه‌های خوبی هستند. غده‌های کوکب را نبرید یا خورد نکنید.
سوراخ با عمق حدود 6 تا 8 اینچ ایجاد کنید. غده‌ها را درون آن قرار دهید، نقاط رو به رشد یا "چشم‌ها" را رو به بالا قرار دهید و 2 تا 3 اینچ خاک (بعضی می‌گویند 1 اینچ کافی است) روی آن بریزید. هم‌زمان با جوانه زدن ساقه، تا زمانی که سطح زمین  را پر کند، سوراخ را پر کنید.
ارقام بلند و بزرگ گل‌دار نیاز به حمایت دارند. از قیم یا چوب نگهدارنده (5-6 فوت) در اطراف گیاهان در زمان کاشت استفاده کنید.
کوکب‌های بزرگ و آن‌هایی که صرفاً برای گل‌های ساقه بریده پرورش داده می‌شوند، بهتر است در ردیف اختصاص داده شده به صورت جداگانه، بدون رقابت با گیاهان دیگر رشد کنند. کوکب‌های متوسط تا کوتاه، به خوبی با دیگر گل‌های تابستانی ترکیب می‌شوند. اگر فقط یک باغ سبز دارید، جای مناسبی برای قرار دادن یک ردیف از گل‌های کوکب برای برش است. 
کوکب‌های متوسط تا کوتوله بهتر است در گلدان کاشته شوند.
 گل کوکب حدود 8 هفته پس از کاشت شروع به گلدهی می‌کند.
درست بعد از کاشت به غده‌ها آب ندهید؛ این کار باعث پوسیدگی می‌شود. صبر کنید تا جوانه‌ها در بالای خاک ظاهر شوند.
برای جلوگیری از صدمه توسط آفات باغی از طعمه لیسه و حلزون استفاده کنید.

آفات و مشکلات گل کوکب

 حشرات: بزرگ‌ترین آفات قطعاً لیسه (حلزون بی صدف) است، به ویژه زمانی که کوکب‌ها جوان و کوچک هستند. گوش¬خیزک¬ها، لارو کاترپیلار و تریپس¬ها نیز می‌توانند مشکل آفرین باشند.
آهو: بعضی از مردم می‌گویند که آهو عاشق گل کوکب است و بعضی ادعا می‌کنند از آن دوری می‌کند. شاید به آنچه برای جویدن در دسترس است، بستگی دارد، در هرصورت مراقب گیاهان خود باشید.
بیماری‌ها: گل کوکب می‌تواند به سفیدک پودری و سایر بیماری‌های قارچی مبتلا شود. با چرخش خوب هوا، اجازه دهید تا جایی که ممکن است شاخه‌ها خشک شوند. 
بیماری‌های جدی‌تر لکه برگی و بیماری پژمردگی گل کوکب و ویروس‌ها هستند. گیاهان مبتلا به آلودگی‌های ویروسی اغلب با برگ‌های دارای الگوی نامنظم زرد رنگ هستند که باید نابود شوند. درمانی برای این بیماری وجود ندارد و ویروس گسترش خواهد یافت.

منبع


https://www.thespruce.com/growing-and-caring-for-dahlias-1402255
https://www.almanac.com/plant/dahlias
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید