0
پرورش گل حسن یوسف

پرورش گل حسن یوسف

دوشنبه 16 اردیبهشت 1398
| 5941

گل حسن یوسف

گل حسن‌یوسف

گل حسن‌یوسف دارای درخشان‌ترین رنگ شاخ و برگ‌ها در ترکیب سبز، زرد، صورتی، قرمز، خرمایی مایل به قرمز و غیره است. گل حسن‌یوسف همچنین در اندازه‌های مختلف برگ و شکل کلی وجود دارد. به این معنی که بدون توجه به منطقه‌ای که می‌خواهید حسن‌یوسف را در آن پرورش دهید، می‌توانید یک نوع کامل را پیدا کنید. این گیاهان برای افزودن رنگ در باغ (یا خانه)، مخصوصاً در آن گوشه‌های تاریک و زیبا کاشته می‌شوند.
 
گل حسن‌یوسف، به عنوان گیاهان بستر ویکتوریا مشهور هستند. آن‌ها به همه رنگ در تمام فصل در آفتاب یا سایه دیده می‌شوند و گیاه کم‌هزینه‌ای هستند.
گل حسن‌یوسف، گیاه گرمسیری منحصر به فرد بومی مناطق مجاور استوا است. آن‌ها گرما را دوست دارند اما خوشبختانه در سالیان متمادی در هر باغی رشد می‌کنند.

توصیف گیاه

نام گیاه‌شناسی Solenostemon scutellarioites cvs.
نام رایج: حسن‌یوسف
شاخ و برگ: گل حسن‌یوسف در خانواده Lamiaceae یا نعناع است و ساقه‌های آشنای مربعی و برگ‌های مخالف دارد. با این حال، شاخ و برگ آن در واریته های مختلف، متفاوت است، برخی چین‌دار، برخی طویل و ترکیب گسترده‌ای از رنگ‌ها و علائم در آن‌ها دیده می‌شود.
گل‌ها: ساقه‌های بلند و نازک گل‌ها معمولاً قبل از اینکه شکوفا شوند، از بین می‌روند تا گیاه از انرژی خود برای تولید یک بوته پراستفاده کند. از آنجایی که انواع مدرن حسن‌یوسف آفتاب از طریق بذر رشد نمی‌کنند، گل‌های اتفاقی از دست نمی‌روند.
اندازه بالغ: انواع مینیاتوری حسن رشد تنها چند اینچ طول دارند، و بقیه می‌توانند تا چند پا طول داشته باشند. در واقع، گل حسن‌یوسف به وسیله هرس کردن دقیق به صورت استاندارد رشد می‌کند. برای انجام این کار، شما باید یا در منطقه سختی 11 قرار داشته باشید و یا در جایی که بتوانید گیاهان خود را در زمستان به داخل خانه ببرید.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور به انواع مختلف گیاه بستگی دارد. جوانه قدیمی از بذر گل حسن‌یوسف بهتر است در سایه‌های جزئی قرار گیرد، اما گونه‌های گیاهی که تازه رشد می‌کنند بهتر است در آفتاب کامل قرار داده شوند. با این حال، به شرایط آب و هوایی شما بستگی دارد. اگر در ناحیه گرم و خشک زندگی می‌کنید، همه انواع به سایه نیاز دارند، مخصوصاً در بعدازظهر. در مناطق سردتر، فصل‌های کوتاه‌مدت، گل حسن‌یوسف نیاز بیشتری به قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای گرم شدن دارد.
pH خاک: 6.0-7.0
مناطق مقاومت: این گیاهان گرمسیری فقط در منطقه 11 اداره سختی زراعی کشاورزی ایالات‌متحده رشد می‌کنند، اما سال به سال رشد آن‌ها سریع می‌شود و حتی می‌توانند به عنوان گیاه خانگی رشد کنند.
دوره گلدهی: گل حسن‌یوسف سعی می‌کنند به‌طور متناوب در طول فصل رشد گلدهی کند، اما همان‌گونه که گفته شد، ساقه‌های گل معمولاً هرس می‌شوند.
پرورش گل حسن یوسف

پرورش گل حسن‌یوسف 

خاک: گفته می‌شود که گل حسن‌یوسف pH خنثی تا کمی قلیایی را ترجیح می‌دهد، اما تا زمانی که مقدار زیادی مواد آلی وجود دارد، گیاهان شما به خوبی رشد می‌کند.
کاشت با دانه: گونه‌های مدرن حسن‌یوسف، هیبریدهایی هستند که از طریق قلمه رشد می‌کنند، اما شما هنوز هم می‌توانید از دانه‌های قدیمی‌تر، واریته های مقاوم در سایه گیاه را تکثیر کنید. بذرهایی را که برای سالن‌های باغی در نظر گرفته می‌شوند، در حدود 8 تا 10 هفته قبل از آخرین یخبندان باید کشت شوند. اگر حسن‌یوسف را در خانه پرورش می‌دهید، می‌توانید هر موقع که می‌خواهید بذر را بکارید.
کاشت: حسن‌یوسف قادر به تحمل یخبندان نیست، پس برای انتقال گیاهان به زمین عجله نکنید. قبل از اینکه آن‌ها را به باغ منتقل کنید صبر کنید تا درجه حرارت قابل اعتماد بیش از 60 درجه فارنهایت برسد. 

مراقبت از گل حسن‌یوسف 

آب: اگر چه حسن‌یوسف‌ها گرما را دوست دارند، اما به خاک مرطوب نیاز دارند. خاک همیشه نباید مرطوب باقی بماند، اما خشکی طولانی رشد گیاه را کُند می‌کنند و برگ‌ها در اطراف لبه قهوه‌ای می‌شوند.
مالچ: مالچ به خاک کمک می‌کند تا رطوبت را طولانی‌تر حفظ کند، اما مالچ سدر (سرو آزاد) می‌تواند برای گیاه سمی باشد، بنابراین از این مالچ اطراف گل حسن‌یوسف استفاده نکنید. همچنین، اجازه ندهید که ساقه را لمس کند، زیرا می‌تواند موجب افزایش پوسیدگی و مخفی شدن لیسهها شود.
کود: اگر به گیاه کود دهید، می‌توانید بهترین رنگ را از گل حسن‌یوسف خود مشاهده کنید. اگر خاک غنی دارید، ممکن است نیازی به تغذیه نداشته باشد. اما اگر خاک ضعیف است، یک کود متعادل را به صورت ماهانه استفاده کنید.

نگهداری

برای پر کردن بوته، وقتی ارتفاع گیاه حدود 6 اینچ می‌شود، نوک آن را هرس کنید. اگر دوست دارید، می‌توانید این کار را چند بار انجام دهید. تنها نگهداری واقعی که لازم است این است که مطمئن شوید گل حسن‌یوسف آب زیادی دریافت می‌کنند. گیاهان کاشته شده در ظروف ممکن است دو بار در روز نیاز به آبیاری داشته باشند.

مراقبت در زمستان

گل حسن‌یوسف با اولین درجه انجماد به صورت خمیر در می‌آید. اگر می‌خواهید گیاهان را برای فصل بعد حفظ کنید، چند گزینه دارید.
می‌توانید کل گیاه را بردارید و در گلدان بکارید و آن را داخل خانه ببرید تا آن را به صورت گیاه خانگی پرورش دهید یا آن را با جوانه‌های بذری دیگر خود تا فصل بعدی نگهدارید.
می‌توانید قلمه‌های ساقه را جدا کنید و گیاهان کوچک‌تر را در داخل خانه پرورش دهید.

نکات هرس کردن

شکل کلی و سلامت گل حسن‌یوسف خود را با هرس معمولی حفظ کنید.حسن‌یوسف بدون مراقبت ممکن است به‌جای اینکه فشرده و پرپشت باشد به صورت زشت و دراز دربیاید.
گل‌ها یا برگ‌هایی که با کلیپرزهای استریلیزه غیر جذاب به نظر می‌رسند را حذف کنید. این کار نه تنها باعث بهبود وضعیت کلی گیاهان شما می‌شود، بلکه موجب می‌شود که گیاه انرژی بیشتری را برای تولید شاخ و برگ‌های دیگر ایجاد کند.
خرد کردن گل حسن‌یوسف در فصل بهار باعث می‌شود گیاه به صورت جانبی رشد کند. هر جایی که خرد می‌کنید، دو یا چند ساقه شروع به رشد می‌کنند، اما جایی که خردکرده‌اید دیگر رشد نخواهد کرد.
شاخه‌های داخلی را برای تولید برگ‌های بزرگ‌تر، حذف کنید. یا با حذف شاخه‌های پایین‌تر، گیاه را به شکل درخت دربیاورید.

آفات و بیماری ها

آفات: بزرگ‌ترین آفات گل حسن‌یوسف، موش‌خرما و خرگوش‌های جوان هستند. اگر بتوانید در اوایل فصل از گیاهان محافظت کنید، معمولاً دیگر چیزهایی که این حیوانات ترجیح می‌دهند در تابستان بخورند وجود نخواهد داشت و تنها حسن‌یوسف در امان خواهد ماند. اگر گیاه را در داخل خانه پرورش می‌دهید، مراقب مگس‌های سفید، و خستر آردپوش باشید.
بیماری: گل حسن‌یوسف معمولاً به بیماری مبتلا نمی‌شود، مگر اینکه آب و هوا خنک و مرطوب شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، انتظار نشانه‌های بیماری‌های قارچی مانند کپک پودری را داشته باشید.

منابع

https://www.thespruce.com/how-to-grow-coleus-plants-1402921
https://www.gardeningknowhow.com/ornamental/foliage/coleus/coleus-plant-care.htm
https://dengarden.com/gardening/How-to-Care-for-the-Coleus-Plant
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید