0
آموزش کاشت و نگهداری گل برگ قاشقی یا گل چمچه ای

آموزش کاشت و نگهداری گل برگ قاشقی یا گل چمچه ای

شنبه 24 فروردین 1398
| 6582

پرورش گل برگ قاشقی

برگ قاشقی یا گل چمچهای

برگ قاشقی یا گل چمچه ای یک گیاه خانگی است که گل‌های بزرگ سفید و ماندگاری دارد که معمولاً در بهار می‌روید. این گیاه دارای برگ‌های بیضوی براق با نقطه برجسته است که از خاک خارج می‌شود. برگ قاشقی گیاه گرمسیری است و در شرایط استثنائی مناسب در گلدان و داخل خانه رشد می‌کند.
 
گل برگ قاشقی از خانواده Araceae و مربوط به سایر aroidها، از جمله آنتوریوم و باباآدم است. aroidsهای عادی، گل‌های سفید با ساقه که توسط برگ احاطه شده و گل‌آذین سفید فنجانی است که به تدریج از سفید خالص به رنگ سبز یا زرد در طول زمان تغییر می‌کند. میلچه ی مرکزی یا سنبله گل، سفید یا زرد است. شکوفه می‌تواند برای دو ماه یا بیشتر باقی بماند و پس از آن گیاه با گذشت زمان بدون شکوفه می‌ماند. جدای از نام برگ قاشقی، عضو خانواده‌ی سوسن نیستند.
ویژگی گل برگ قاشقی

نام گیاه‌شناسی:  Spathiphyllum

نام عمومی: برگ قاشقی، گل چمچه ای
نوع گیاه: گیاهان گرمسیری
اندازه بالغ: داخل خانه تا ارتفاع 3 فوت؛ بیرون از خانه تا 6 فوت 
قرار گرفتن در معرض نور خورشید: متوسط، نور غیرمستقیم
نوع خاک: گلدان با زغال‌سنگ مخلوط با پرلیت، شن و یا پوست درخت
pH خاک: 5.8 تا 6.5
 زمان شکوفه دهی: بهار
رنگ گل: سفید یا زرد
 منطقه سرسختی: 11 تا 12
مناطق بومی: جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی
 

پرورش برگ قاشقی

برگ قاشقی زمانی که در نمای گسترده استفاده می‌شود، گیاه چشمگیری است. آن‌ها در بهار با گل‌های طولانی‌مدت به گل می‌نشینند. گل‌ها روی برگ‌ها با گل‌آذین نازک ظاهر می‌شوند. برگ قاشقی را می‌توان در پاییز یا زمستان وادار به گل‌دهی کرد. گل چمچه ای به خوبی رشد می‌کند و ممکن است دو بار در سال گلدهی داشته باشد و در چند ماه به گل برسد.
برگ قاشقی، گیاه خانگی فوق‌العاده‌ای است. انواع مختلفی از آن در یک باغ جذاب هستند و ممکن است بزرگ‌ترها بتوانند محل زیادی را روی زمین اشغال کنند. آن‌ها یکی از کارآمدترین گیاهان خانگی برای تصفیه هوا هستند. برگ قاشقی‌ها آلاینده‌های داخلی بیشتری را نسبت به سایر گیاهان فیلتر می‌کنند، بنابراین برای اتاق‌خواب یا سایر اتاق‌ها مناسب هستند. در داخل روزنه‌های گیاهی گرمسیری، گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید را تجزیه و خنثی می‌شوند.
گل چمچه ای فقط در خارج از خانه در زیستگاه‌های گرمسیری مانند فلوریدا یا هاوائی رشد می‌کنند. اگر گیاه برگ قاشقی دارید، آن‌ها را در ماه‌های تابستان بیرون بیاورید، اما هنگامی که درجه حرارت افت کرد، آن‌ها را به داخل برگردانید.

نحوه‌ی کشت، پیوند و قلمه‌زنی برگ قاشقی

از یک خاک با زهکشی مناسب استفاده کنید.
 تعویض گلدان به صورت سالانه در بهار برای برگ قاشقی مناسب است زیرا گیاه خاک تازه را درک می‌کند.
در نهایت، برگ قاشقی ممکن است نسبت به گلدانی که در آن کاشته شده خیلی بزرگ‌تر شود، که در آن صورت می‌تواند قلمه زده شود. گیاه را از گلدان خود جدا کنید و آن را به گیاهان کوچک‌تر تقسیم کنید، مطمئن شوید که چندین برگ را در هر خوشه نگه‌داشته‌اید. گل چمچه ای از طریق ریزوم رشد می‌کند، بنابراین می‌تواند در هنگام قلمه‌زنی، کمی سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنید.

نور

برگ قاشقی گیاه سایه دوست در زیستگاه‌های بومی خود است. کاملاً طبیعی، آن‌ها نور را به سایه متوسط در خانه ترجیح می‌دهند. برخی از گونه‌ها می‌توانند نور بیشتری را نسبت به بقیه تحمل کنند. برگ‌های فر و رنگ‌پریده معمولاً نشان می‌دهد که گیاه نور بیش از حد دریافت می‌کند و برگ‌های سوخته نشان می‌دهد که نور مستقیم خورشید بسیار زیاد است. درهرصورت، گیاه باید به محل سایه‌دار منتقل شود.

خاک

برگ قاشقی، خاک غنی و گلدان سُست حاوی مقدار زیادی مواد آلی را دوست دارد. آن‌ها برای زندگی در سایبان‌های گرمسیری استفاده می‌شوند و برای رشد در خاک غنی از پوست درخت استفاده می‌شوند.

آب

در طول تابستان، گیاه اغلب به دلیل آب و اسپری مه با رطوبت بالا مانند جنگل بارانی رشد می‌کنند. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید اما هرگز خاک را خشک نکنید. اگر آب شما به‌شدت کلردار شده باشد، از آب تصفیه‌شده استفاده کنید.

دما و رطوبت

این گیاهان واقعاً گرمای مرطوب را ترجیح می‌دهند. از محیط سرد و درجه حرارت کمتر از 55 درجه فارنهایت دوری کنید، از آنجایی که گل چمچه ای در درجه حرارت سرد از بین می‌رود. محدوده دمای مطلوب 65 تا 80 درجه فارنهایت است.  برگ‌ها را هر هفته با آب نرم یا آب مقطر در فصل تابستان و در حال رشد اسپری کنید.

کود

در فصل تابستان کوددهی به صورت هفتگی یا از قرص‌های رهاساز آهسته در ابتدای فصل استفاده کنید. در زمستان کوددهی نکنید.

کشت در گلدان و تعویض گلدان

گلدان برگ قاشقی به صورت سالانه بهار و یا در مواقع مورد نیاز باید تعویض شود. آن‌ها به راحتی می‌توانند با قلمه‌زنی در خارج از گلدان پرورش یابند. گیاهان بزرگ را می‌توان به دسته‌ها تقسیم کرد، که پس از آن می‌تواند به طور مستقل در گلدان کشت شود. همیشه از خاک گلدان با کیفیت بالا استفاده کنید.

انواع برگ قاشقی

برگ قاشقی به‌شدت هیبریداسیون شده‌اند و ده‌ها واریته از آن‌ها وجود دارد. آن‌ها از گونه‌های مینیاتوری تا عظیم و از سبز عمیق با گل‌های سفید برفی تا گل‌های طلایی متنوع هستند.
برخی از هیبریدی‌های محبوب برگ قاشقی عبارت‌اند از:
  • S. Mauna Loa: گیاه بزرگ‌تر که تا 2 فوت رشد می‌کند.
  •  S. Mojo: گیاه قابل‌توجه و بزرگ با برگ‌های سبز پرطراوت.
  • S. Golden Delicious: رشد جدید یک رنگ طلایی- سبز که خیره کننده است.
  • S. Starlight: برگ‌های باریک این گیاه دارای حاشیه‌های موجی هستند. همچنین این گونه برای شکوفه‌های سنگین و چندگانه، با تعداد 20 گل در یک گیاه، شناخته شده است.

سمیّت برگ قاشقی

بچه‌ها و حیوانات خانگی خود را از برگ قاشقی دور نگه دارید. اگرچه آن‌ها یک سوسن واقعی و مسموم نیستند، اما در صورت مصرف خوراکی ممکن است معده را تحریک کنند یا باعث ترشح بزاق شدید شوند. گربه‌ها و سگ‌هایی که برگ‌های گل چمچه ای را می‌خورند، شروع به ترشح بزاق زیاد می‌کنند. آن‌ها احتمالاً سر خود را تکان می‌دهند و پنجه‌شان را دردهان خود فرومی‌کنند.

آفات و مشکلات

 در مقایسه با سایر گیاهان خانگی، برگ قاشقی نسبتاً به حشرات و بیماری‌ها ایمن هستند. در حالی که آن‌ها می‌توانند توسط تارتنچه (کرم عنکبوت)، شته‌ها و خستر آردپوش دچار آفت شوند. این آفات معمولاً با اسپری کردن و پاک کردن برگ‌ها تحت کنترل قرار می‌گیرند. اگر آفات حمله کنند، گیاه را با صابون حشره‌کش اسپری کنید.
نوک برگ قهوه‌ای می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از حد، کود بیش از حد و عدم رطوبت باشد. برای جلوگیری از این خسارات، ظاهر گیاه را کنترل کنید. اگر برگ‌ها در انتهای گیاه قهوه‌ای شوند، می‌تواند به این معنی باشد که این برگ‌های بزرگ‌تر نمی‌توانند با برگ‌های جوان‌تر که در حال رشد سریع‌تر هستند، رقابت کنند.
پرورش برگ قاشقی به چهار دلیل آسان است. اول، زمانی که به آب نیاز دارد خم می‌شود و بعد از آبیاری طولانی به سرعت احیا می‌شود. دوم، در شرایط نور کم رشد می‌کند. سوم، گل چمچه ای بسیار انعطاف‌پذیر است. آلودگی حشرات یا چند آبیاری از دست رفته می‌تواند موجب پژمردگی و رنگ‌پریدگی شود، اما به سرعت احیا می‌شود. در نهایت، با توجه به مراقبت کافی و پیرایش گاه‌به‌گاه برگ‌های آن، به نظر نمی‌رسد که یک گیاه جذاب برای حشره باشد که گل رز و دیگر گیاهان خانگی اغلب به آن دچار می‌شوند.

واریته های توصیه شده

انواع بسیاری از برگ قاشقی‌ها در بسیاری از مراکز باغداری وجود ندارند. شما احتمالاً باید آن‌ها را از یک منبع آنلاین سفارش دهید.
  •   Spathiphyllum wallisii یک برگ قاشقی کوچک‌تر است که فقط 12 اینچ طول دارد.
  • "Petite " هم کوچک‌تر است، در حدود 8-10 اینچ.
  • " Sensation" بزرگ‌ترین نوع موجود است، قادر به رشد تا 4-6 فوت در ارتفاع و عرض است.
  • "Domino "، یک نوع متوسط با برگ‌های جذاب و متنوع است.
  • "Mojo Lime"، که دارای شاخ و برگ سبز لیمویی است، یکی دیگر از گیاهان کوچک برگ قاشقی است.

منبع

https://www.almanac.com/plant/peace-lilies
https://www.proflowers.com/blog/peace-lily-care
https://www.thespruce.com/grow-peace-lilies-1902767

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید