0
همه چیز در مورد پرورش گل آنتوریوم

همه چیز در مورد پرورش گل آنتوریوم

چهارشنبه 21 فروردین 1398
| 14076

پرورش گل آنتوریوم

پرورش گل آنتوریوم

گل آنتوریوم یا درفش گیاه، نام گیاه علفی یک‌ساله هوازی است که بومی نواحی گرمسیری آمریکا هستند. آنتوریوم یک جنس از بیش از 800 گونه موجود در مناطق گرمسیری جهان از مکزیک تا شمال آرژانتین و اروگوئه است. گل آنتوریوم با نام‌های زبان رنگی، گل فلامینگو (سوسن فلامینگو) یا Flower Tail شناخته می‌شود. این گیاه از راسته‌ی قاشق‌واش‌سانان و تیره‌ی گل‌شیپوریان است. آنتوریوم ها به خاطر گل و برگ‌های زینتی‌شان پرورش داده می‌شوند.
 
گل آنتوریوم یک جنس از گیاهان شامل حدود 1000 گونه گیاهی است. این گیاه در رنگ‌های روشن و طیف گسترده‌ای از اشکال رشد می‌کند؛ برخی از انواع مختلف آن گل‌دار هستند و بعضی از شاخسارهای باشکوه دارند. انواع گل‌های آنتوریوم به خاطر گل‌آذین‌های چندرنگ و قرمز یا زرد دُم مانند، شناخته شده هستند.
سایر ارقام دارای برگ‌های بزرگ، و شاخسارهای با رگه عمیق هستند. این گیاهان در گلخانه رشد می‌کنند و هیچ نوع آنتوریومی برای اکثر محیط‌های داخلی و خانگی بدون توجه و مراقبت، مناسب نیست. این گیاه زیبا، بومی جنگل‌های بارانی گرمسیری در سراسر آمریکای مرکزی و جنوبی است، بسیاری از آنتوریوم ها بالارونده هستند و برای رشد به رطوبت بالا و گرما نیاز دارند.
آموزش پرورش گل آنتوریوم
 
گل قرمز، قلبی شکل گل آنتوریوم در واقع گل‌آذین یا مومی است که برگ‌های اصلاح شده از پایه یک سنبله گوشتی (میلچه) که در آن گل‌های واقعی رشد می‌کنند، به بیرون زبانه کشیده است. گل‌های آنتوریوم به صورت زبر روی میلچه صاف به نظر می‌رسند. رنگ‌های رایج گل آنتوریوم قرمز و سایه قرمز هستند.
در یونانی، نام آنتوریوم به معنای گل دم (tail flower) است. طول ساقه این گیاه ممکن است به اندازه 15-20 اینچ رشد کند، بسته به اندازه گل‌آذین، یعنی در گل‌آذین بزرگ‌تر، طول ساقه بیشتر است. برگ‌های آن معمولاً ساده، بزرگ، جذاب رنگی هستند و بر روی ساقه‌های بلند می‌رویند. ساقه گلدهی باریک است، در یک ستون گوشتی که با بسیاری از گل‌های دوقطبی پر شده است. آن‌ها دارای برگچه‌های برگی هستند که ممکن است سفید، زرد، قرمز، صورتی، نارنجی یا سبز باشند.
در گیاهان شاخ و برگ محبوب، آنتوریوم ها برای گل‌های جذابشان در تجارت گل‌های ساقه بریده محبوب هستند.
تمام قسمت‌های گیاه آنتوریوم، سمی است. در صورت مصرف، ممکن است باعث اختلالات معده خفیف شود. عصاره گیاه آنتوریوم می‌تواند باعث سوزش پوست شود.
گل آنتوریوم قرمز

رشد گل آنتوریوم 

  • گل آنتوریوم را می‌توان با 4 روش پرورش داد. توسط تولیدمثل گیاهی، بذر، کشت بافت و باروری.
  • گل آنتوریوم در طیف گسترده‌ای از انواع خاک‌ها از ماسه‌های شنی تا رس‌های سنگین رشد می‌کنند.
  • گل آنتوریوم نیاز به خاک بسیار ارگانیک با قابلیت حفظ آب خوب و زهکشی مناسب دارد.
  • خاک با زهکشی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی ساقه‌ها و ریشه‌ها مهم است.
  • گل آنتوریوم باید در بسترهای بزرگ 1.3 تا 2 متر عرض و 20 سانتی‌متر عمق کاشته شود.
  • گل آنتوریوم نباید با عمق بیش از 5 سانتیمتر کاشته شود زیرا کاشت عمیق باعث پوسیدگی ساقه‌ها و ریشه‌ها می‌شود.
  • پس از کاشت برای حمایت، آنتوریم از ستون چوبی استفاده کنید.
  • بلافاصله پس از کاشت، آنتوریوم را آبیاری کنید.
  • یک لایه از پوسته نارگیل، چوب نیمه فاسد یا تفاله نیشکر می‌تواند استفاده شود.
  • برای گیاهان آنتوریوم، مالچ کردن ضروری است.
  • ریشه‌های گیاه آنتوریوم در مالچ رشد کرده و گسترش می‌یابند.
 

شرایط رشد گل آنتوریوم

گیاهان آنتوریوم در نور روشن و غیرمستقیم رشد می‌کنند. آن‌ها دوست ندارند در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، مگر در ماه‌های زمستانی یا در گیاهانی که با دقت با آب و هوای جدید خو گرفته‌اند. گل آنتوریوم در دمای 60 درجه فارنهایت و یا بیشتر از آن رشد می‌کند و انواع شاخسارهای آن درجه حرارت گرم‌تر را ترجیح می‌دهند. اگر درجه حرارت پایین‌تر از این سطح باشد، گیاه رنج می‌برد. آنتوریوم در خاک غنی و گلدان سُست رشد می‌کند که باید در تمام اوقات مرطوب نگه داشته شود، اما خیس نباشد. شاخ و برگ آنتوریوم ممکن است ریشه‌های هوایی ایجاد کند که باعث اسپری کردن می‌شود و ریشه‌ها می‌توانند به طور مرتب در خاک به جلو فشار بیاورند. این بی‌خطر است و توصیه می‌شود از کود مایع در طول دوره رشد و یا قرص‌های کود در بهار استفاده شود.

تکثیر و تعویض گلدان گل آنتوریوم

برای پرورش بهتر این گیاهان، گیاه را در حین تعویض گلدان تقسیم کنید، یا قلمه‌ها را از نوک یا ساقه جدا کنید. گیاهان با شاخۀ قدیمی‌تر دارای تعداد زیادی ریشه‌های هوایی در معرض هوا هستند و بیرون از گلدان‌هایشان رشد می‌کنند. این ریشه‌های در معرض هوا می‌تواند در سطح خاک بریده شود و با آوندهای خود در گلدان جدید کاشته شوند. ریشه‌ها سبب رشد ساقه‌ها می‌شوند و در نهایت برگ ظاهر خواهند شد. این گیاهان نیازی به تعویض گلدان مجدد ندارند و شما به طور سالیانه یا تنها در مواقع نیاز می‌توانید گلدان را تعویض کنید. گل آنتوریوم از کمبود جا داخل گلدان رنج نمی‌برد و امکان رشد آن وجود دارد. هنگامی که گلدان آنتوریوم را عوض می‌کنید، از خاک گلدان با کیفیت بالا استفاده کنید.
نگهداری از گل آنتوریوم قرمز

مراقبت از گل آنتوریوم

  • گل‌های از بین رفته و شاخ و برگ ناخوشایند و گل‌های تیره و یا قهوه‌ای را حذف کنید.
  • از پایه کود گیاهی خزه استفاده کنید
  • گل آنتوریوم نیاز به نور بالا دارد، اما نه نور مستقیم خورشید.
  • گل آنتوریوم خود را به طور کامل آبیاری کنید، اما اجازه دهید بین آبیاری کمی خشک شود.
  • گل آنتوریوم ها را بیش از حد آب نکنید زیرا باعث آسیب ریشه و زرد شدن برگ‌ها می‌شود.
  • هر ماه گیاه آنتوریم را کوددهی کنید.
  • گیاه را از خشکی و نوسانات دمای قوی دور نگه دارید.
  • در فصل زمستان، گل آنتوریوم نیاز به یک دوره 6 هفته‌ای استراحت در دمای 15 درجه سانتی‌گراد با آب کم دارند. این کار اجازه می‌دهد تا گیاه در فصل بعد گل‌های زیادی بدهد.

انواع گل آنتوریوم

آنتوریوم ها گیاهان کلکسیونرها هستند، و بسیاری از باشکوه‌ترین گونه‌های آن‌ها به‌ندرت در خارج از گلخانه‌ها و باغ گیاه‌شناسی یافت می‌شوند. انواع آن عبارت‌اند از:
  •      A. andreanum این گونه ویژگی‌های برگ قلبی شکل که تا 1 پا رشد می‌کند، با گل‌های رنگی قرمز، سفید، صورتی و رنگ‌های متنوع را داراست. این گونه با یک سنبله گل مستقیم متمایز می‌شود. 
  •      A. scherzerianum گونه‌ای شگفت‌انگیز از آنتوریوم ها، آن‌ها دارای یک سنبله گل زرد نارنجی و برگ به شکل فلش هستند.
  • A. crystallinum. این گونه دارای برگ‌های سبز عمیق و مخملی و نوارهای سفید مشخص هستند. برگ‌ها تا 2 فوت رشد می‌کنند.
  • A. faustinomirandae  گیاه با اندازه هیولا با برگ‌های مقوایی خشک که تا 5 فوت رشد می‌کنند. این گونه تقریباً به صورت انحصاری گیاه گلخانه‌ای است.

نکاتی برای پرورش‌دهندگان گل آنتوریوم

همه آنتوریم ها گرما، رطوبت معمولی و کود را ترجیح می‌دهند. ساده‌ترین گونه برای رشد در خانه، A. scherzerianum و A. andreanum است. این گیاهان به طور گسترده‌ای هیبریدشده‌اند و در مراکز باغ نسبتاً رایج هستند. آنتوریوم ها، اگر سالم باشند هر زمانی از سال گل می‌دهد. شاخ و برگ آنتوریوم ها بیشتر در گلخانه‌های خاص و یا در قلمستان‌های آنلاین یافت می‌شود. برای به دست آوردن بهترین گیاه، شرایط تقریبی موجود در مناطق گرمسیری و در صورت لزوم، حمایت بالا رفتن برای رشد شاخ و برگ را فراهم کنید.

منبع

https://www.theflowerexpert.com/content/aboutflowers/exoticflowers/anthuriums
https://www.thespruce.com/grow-anthurium-plants-1902738
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید