0
کاشت و پرورش گل یخ چگونه است؟

کاشت و پرورش گل یخ چگونه است؟

شنبه 7 اردیبهشت 1398
| 4185

کاشت گل یخ

گل یخ (Lampranthus)

Lampranthus  یک جنس از گیاهان شیرهدار متعلق به خانواده  Aizoaceae و بومی جنوب آفریقا است. گل یخ یک جنس جالب از گل شیره دار (succulents) است که گل‌های آن شبیه گل آفتابگردان است. گل یخ تنوع زیادی دارد؛ بعضی از آن‌ها کم‌رشد هستند، بعضی دیگر بوته‌های شلوغی دارند. در این جنس بومی جنوب آفریقا بیش از 150 گونه وجود دارد. این گیاه به‌راحتی پرورش داده می‌شود. نام گیاه‌شناسی، Lampranthus، از واژه یونانی "Lampros" (روشن) و Anthos (گل) گرفته شده است.
 

ویژگی‌های ریخت‌شناسی گل یخ

نام جنس "Lampranthus" در لاتین به معنای «گل درخشان» است، و گونه‌های این جنس گل‌های غیرعادی بزرگ و درخشان با طیف وسیعی از رنگ‌ها (گاهی اوقات دو رنگ) دارند، که معمولاً در تابستان ظاهر می‌شوند و اغلب گیاهان را به طور کامل پوشش می‌دهند. گونه‌های این جنس به طور معمول برگ‌های طویل، صاف، شاداب و شیره دار، دارند. برگ می‌تواند مثلثی یا استوانه‌ای باشد و مانند تمام گیاهان متعلق به این خانواده، در سمت‌های متفاوتی در شاخه‌های درختچه وجود دارد. 
Lampranthus را می‌توان به دلیل وجود کپسول دانه از جنس‌های مرتبط تشخیص داد. کپسول‌های دانه در این جنس دارای دریچه‌های مثلثی هستند که وقتی مرطوب می‌شوند، باز شده و در معرض اتاقک‌های دانه (locules) قرار می‌گیرند. در مقایسه با Ruschia، هر دریچه در یک کپسول Lampranthus در هر طرف دو بال دارد، اما هیچ ساختار بسته شدن قابل‌مشاهده‌ای ندارد. بر خلاف Delosperma، دانه‌ها در Lampranthus موجود در اتاقک دانه، توسط بخشی از غشاء پوشش داده می‌شود. دانه‌های Lampranthus گاهی نیز ساقه‌ی قابل‌مشاهده دارند.
گل یخ
زیست شناسی گل یخ

نام‌های رایج: Lampranthus، گل یخ

چرخه حیات: نیمه مقاوم چندساله.

ارتفاع: 8 تا 24 اینچ (20 تا 60 سانتیمتر)، اغلب به‌صورت خوابیده روی زمین رشد می‌کند.

بومی: جنوب آفریقا.

منطقه رشد: مناطق 9 تا 10.

گلدهی: بهار و تابستان و / یا پاییز.

جزئیات گل: زرد، قرمز، سفید، بنفش، نارنجی، صورتی. شبیه اشعه گل آفتابگردان و گل میانی داوودی. قطر تا 2 اینچ (5 سانتی‌متر).

شاخ و برگ: سوزاننده. سبز آبی. سبز تیره. ذوب‌شده در پایه گیاه.

بذرافشانی در فضای بیرون از خانه: دانه را بپوشانید. پس از آخرین یخبندان. فاصله 6 تا 24 اینچ (15 تا 60 سانتیمتر).


بذرافشانی در داخل: زمان جوانه¬زنی: دو هفته تا یک ماه. دما: 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 تا 24 درجه سانتی‌گراد) در تاریکی. هفت یا هشت هفته برای رشد. پیوند خارج از منزل پس از آخرین یخبندان بهار؛ دما نباید کمتر از 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتی‌گراد) باشد.
الزامات و مراقبت: نور خورشید کامل. زهکشی خوب، سنگی، شنی. کود گیاهی مخلوط. خاک‌های خشک را دوست دارد. آبیاری گاه و بی گاه در طول دوره‌های خشکی؛ ساقه‌های از بین رفته را در پاییز هرس کنید. پرورش: با قلمه در فصل بهار یا تابستان.
گل‌ها: گل‌های شبیه گل آفتابگردان با گلبرگ‌های نازک که فقط در آفتاب باز می‌شوند. گونه‌های مختلف با شکوفه‌هایی به رنگ سایه‌های روشن زرد، نارنجی، صورتی و قرمز تشکیل می‌دهند. گل در نزدیکی نوک ساقه شکل می‌گیرد. برخی از ارقام در طول یک دوره طولانی گلدهی می‌کنند و برخی دیگر فقط چند هفته به گل می‌نشینند.

مقاومت به سرما

مقاومت در گونه‌ها و واریته¬ها متفاوت است، اما اکثر آن‌ها فقط در 8 تا 10 USDA Hardiness Zones  هستند. برخی از گونه‌ها ممکن است یخ‌زدگی سبک را تحمل کنند، اما با وجود نامشان، دوره‌های طولانی‌مدت سرما و رطوبت، موجب پوسیدگی گیاه می‌شود. باغبان‌ها در مناطق سردتر می‌توانند آن‌ها را به‌صورت سالیانه و یا در خانه پرورش دهند.

آفتاب

همه‌ی انواع گل یخ در آفتاب کامل شکوفه می‌دهند و پرورش می‌یابند.
اندازه گیاه بالغ
اندازه گیاه در بین گونه‌ها متفاوت است، اما گل یخ معمولاً تا 2 فوت (60 سانتی‌متر) یا کمتر با عادت گسترش رشد می‌کند.

زمان گلدهی

بیشتر گل یخ‌ها در فصل بهار بهترین شکل خود را به نمایش می‌گذارند، اما در طول فصل، شکوفه‌های تکراری پراکنده‌ای وجود دارد، اما بعضی از آن‌ها مانند Lampranthus spectabilis در تابستان گلدهی می‌کنند. 

بهترین انواع گل یخ

  •  Lampranthus aurantiacus –گلدهی در بهار، گیاه قائم با گلبرگ نارنجی روشن اطراف یک مرکز زرد. ارتفاع 2فوت (60 سانتیمتر)
  • Lampranthus coccineus / Redflush Ice Plant - گل‌های قرمز روشن در طول فصل. تحمل یخبندان تا حدودی. ارتفاع 2 فوت (60 سانتیمتر)
  •  Lampranthus haworthii -برگ‌های سبز آبی مانند یک شمعدان با گل‌های صورتی یا بنفش در بهار پوشیده می‌شوند. شکوفه‌ها  به‌صورت پراکنده تکرار می‌شوند. ارتفاع 2 فوت (60 سانتیمتر)
  • Lampranthus spectabilis/ Trailing Ice Plant – گلدهی طولانی به رنگ سفید و یا بنفش- صورتی. رشد و گسترش کم. ارتفاع 2 فوت (60 سانتیمتر)

گل‌آرایی باغ با استفاده از گل یخ

ازآنجایی‌که گل یخ‌ها گیاهان مقاومی هستند، پوشش خوبی در زمین ایجاد می‌کنند. گل یخ در خاک ضعیف رشد می‌کند و یک گیاه آلپی (در ارتفاع زیاد) و یا گیاه سنگی شگفت‌انگیز است که می‌تواند به دیوار سنگی بچسبد. عادت گسترش آن‌ها به این معنی است که به‌سرعت یک ظرف را پر می‌کنند و بنابراین کاشت آن‌ها در سبد آویز و ظروف مجزا و بدون پایه، بسیار زیبا می‌شوند.

پرورش گل یخ

اگر برای رشد Lampranthus در خارج از منزل برنامه‌ریزی کرده‌اید بهتر است پس از سپری شدن دوران یخبندان در بهار بذرپاشی کنید. دانه‌ها باید در یک منطقه آفتابی باغ که دارای زهکشی عالی است کاشته شوند. خاک باید خشک و سنگین باشد؛ در زمان کاشت کود اضافه کنید.
وقتی که می‌خواهید گل یخ را در داخل خانه پرورش دهید، باید حدود دو ماه قبل از اینکه مجدداً پیوند شوند، این کار را انجام دهید. چند هفته پس از آخرین یخبندان بهار. دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا در تاریکی در دمای 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد جوانه بزنند.
خاک: pH خاک خنثی خوب است، اما مهم‌تر است که خاک ماسه‌ای با زهکشی خوبی باشد. گیاهان اگر در خاک مرطوب یا خیس به مدت‌زمان طولانی باقی بمانند، پوسیده می‌شوند.
کاشت: گل یخ را می‌توان از طریق دانه یا قلمه پرورش داد. دانه‌ها به دمای گرم (55 درجه فارنهایت) نیاز دارند تا جوانه بزنند. قلمه سریع‌ترین روش است. در حالی که گیاه به طور فعال در حال رشد است، از بهار تا اوایل پاییز، قلمه بزنید. ساقه‌ها را حدود 3 تا 6 اینچ ببرید، و همه را در بالای برگ‌ها جدا کنید.
قلمه‌های آبدار باید کمی خشک و سخت شوند. آن‌ها را چند ساعت یا یک‌شب در معرض هوا قرار دهید. سپس اجازه دهید در خاک ماسه‌ای و در ظروف ریشه بزنند. تا زمان قلمه زدن خاک را مرطوب نگه دارید. اگر گیاه مقاوم باشد، می‌توانند ریشه دهی کنند و در گلدان کشت شوند.

مراقبت از گل یخ

هنگامی که گیاهان Lampranthus در باغ رشد می‌کنند، مراقبت از آن‌ها بسیار آسان است. آن‌ها دوست دارند در خاک خشک رشد کنند به طوری که تأخیر آب در شرایط خشک‌سالی را تحمل کند. پس از پایان فصل، گیاهان را با بریدن ساقه‌های مرده در فصل پاییز کوتاه کنید. اگر گیاهان بیشتری می‌خواهید، قلمه‌ها را در فصل بهار بگیرید.
گل یخ تحمل بسیار زیادی به خشک‌سالی دارد، اما تابستان را ترجیح می‌دهد آبیاری باید به‌صورت هفتگی منظم انجام شود. اجازه دهید خاک بین آبیاری‌ها در زمستان خشک شود. اگر گیاهان بالغ با توجه به دستورالعمل‌های برچسب کود، تغذیه شوند، گلدهی بسیار زیاد خواهد شد. اگر خاك ضعیف و گل‌دهی كم باشد، گیاهان کاشته شده در زمین باید تغذیه شوند.
گیاهان می‌توانند در اوایل بهار تقسیم شوند یا گلدان آن‌ها عوض شود.

منابع

https://www.thespruce.com/caring-for-ice-plants-lampranthus-1402887
https://www.gardenershq.com/Lampranthus.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Lampranthus

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید