0
کود بر و تاثیر آن بر روی گیاه

کود بر و تاثیر آن بر روی گیاه

پنجشنبه 30 خرداد 1398
| 4962

کود بر :

کود بر یکی از کودهایی می باشد که نقش عمده ای در فعالیت های حیاتی گیاهی که در حال رشد است دارد، همچنین در تشکیل جوانه های گل و برگ، تقسیم سلولی بافت های مریستمی، متابولیسم مواد هیدروکربن دار و قند .
انتقال آنها به کل شاخه های گیاه، انتقال کلسیم در گیاه، تنظیم مقدار آب و هدایت آن در سلول های گیاه، تنظیم نسبت کلسیم به پتاسیمی که در بافت های گیاه وجود دارد، رشد ریشه، سنتز پروتئین های موجود در گیاه، تشکیل دیواره سلولی در گیاه و انتقال آن به تمامی قسمت های گیاه، متابولیسم چربی و سنتز گیاه و نگهداری آن نقش مهمی را بر عهده دارد.
کود بر در تمامی نقاطی که گیاه رشد می کند وجود دارد و عامل اصلی برای رشد گیاهان به شمار می رود. باید دقت داشته باشید که از این کود مقدار کمی را در آب حل کنید و اگر مقدار این کود که در آب حل شده زیاد باشد برگ ها را از بین می برد و در نتیجه موجب از بین رفتن گیاه می شود. 
می توان گفت کود بر یکی از مهمترین کودهایی است که یک گیاه برای رشد به آن بسیار نیاز دارد.کود بر، مقاومت گیاهان را بسیار بالا می برد و باعث می شود گیاهان در برابر سرما و بیماری ها مقاوم باشند. بیشتر کشاورزان در صورتی که با کمبود کود بر مواجه می شوند می توانند از ترکیباتی مانند بورات های پتاسیم و سدیم ، اسید بوریک و ترکیبات آلی که در ساختمان های گیاه وجود دارد استفاده کنند. ولی توصیه می شود در صورتی که این کود را در دسترس دارند از این کود استفاده کنند چرا که مزایای ترکیباتی در آن بسیار بالاتر از عناصر دیگر می باشد و کمک زیادی به رشد گیاهان می کند.
کود بر یکی از عنصرهای بسیار ضروری برای گیاه می باشد، از این کود می توان در مقدار کمی برای تغذیه گیاهان استفاده نمود ولی همان مقدار کم برای گیاه بسیار ضروری می باشد.کود بر یکی از عنصرهایی که در گیاه فعالیت زیادی ندارد و کم تحرک می باشد، استفاده کردن از آن برای گیاه اگر به صورت محلول در آب باشد تاثیر بیشتری از ترکیب با خاک دارد. ولی باید دقت داشته باشید که نوع کشت شما چگونه و در چه اندازه می باشد تا متخصص علم گیاه پزشکی شما را برای استفاده از این راهنمایی کند.
 کود بر

گیاهان حساس به کمبود کود بر و علائم کمبود آنها :

گیاهان را از نظر مقداری که به کود بر نیاز دارند می توان به دسته تقسیم نمود،گروه اول را که کم نیاز می نامند گیاهانی هستند که نیاز زیادی به این کود ندارند، گروه دوم که میان نیاز نامیده می شود تا حد متوسط باید از کد تامین شود و گروه سوم گروه پر نیاز است که این گیاهان برای رشد گیاه نیاز زیادی به این دارند.
گیاهان کم نیاز شامل، حبوبات، پیاز، غلات، سیب زمینی، خیار، چمن و انواع میوه هایی که دانه های ریز دارند، می شود. گیاهانی که میان نیاز هستند هم شامل، کاهو، کلم، شبدر، هویج، توتون، پنبه، سبزیجات و انواع میوه هایی که هسته دارند می شود. گیاهان مانند چغندر قند، یونجه، ترب، کرفس هم در گروه گیاهانی هستند که به کود بر زیاد نیاز دارند. 
علائم کمبود کود بر در شاخه، برگ، میوه و در ریشه های گیاهان هم مشاهده می شود، و به این علت که این کود کم تحرک است و فعالیت چندانی در شاخه های گیاه انجام نمی دهد، علائم کمبود آن ابتدا در برگ هایی که جوان هستند و سر شاخه های گیاه بروز پیدا می کند. اولین علامت کمبود کود بر در گیاه که شما باید آن را متوجه شوید این است که رشد در جوانه انتهایی متوقف می شود. بعد از اینکه رشد جوانه انتهایی متوقف می شود، برگ های جوانی هم که در گیاه وجود دارد کمرنگ می شوند و رنگ بریدگی برگ ها بیشتر در قاعده آنها صورت می گیرد تا نوک برگ ها، مرحله بعد از این ها سیاه شدن جوانه هایی است که در حال رشد بودند، این امر موجب می شود که سلول ها فاسد و در نهایت تجزیه شوند.
این عوامل و ضایعاتی که در گیاه به وجود آمده است باعث می شود بافت های قهوه ای و یا چوب پنبه ای در داخل غده های هر گیاه تشکیل شود، این بافت ها باعث می شوند که گیاه فرسوده شود. در گیاه چغندر اگر کمبود کود بر وجود داشته باشد، دمبرگ های آن بدشکل و شکننده می شوند، گلبرگ میانی هم شکاف عمیقی می خورد، بد از آن جوانه انتهای چغندر از بین می رود و لکه سیاهی روی تاج ریشه به وجود می آید و بعد از آن به داخل ریشه رخنه می کند و بافت گیاه را به آرمی نابود می کند. این تجزیه شدن و از بین رفتن بافت در گیاهان دیگری که ریشه دار هستند هم اتفاق می افتد.
 کود بر

انواع کود بر : 

1. یکی از آنها ترکیبی است از بور پتاسیم دار با مولکول آلی که می توان آن را برای اینکه بهتر جذب شود و گیاه سریعتر رشد کند، از راه محلول پاشی به گیاه برسانید. این نوع کود 11 درصد بور دارد و به صورت 100 درصد و سریع در آب حل می شود. اگر مقدار کمی از این کود را برای گیاهان به صورت محلول پاشی استفاده کنید اثر خوبی بر روی گیاه می گذارد.
2. نوع دیگر کود بر دارای 11 درصد بور می باشد و باقی آن به صورت کریستال های ریز شکری می باشد که در آب حل می شود. از این کود میتوانید برای مصرف خاکی استفاده کنید و بیشترین کارایی که این کود دارد برای زمین هایی می باشد که مساحت آن هکتار باشد. 

طرز مصرف کود بر :

این کود کشاورزی با بیشتر کودهای کشاورزی که در بازار وجود دارد قابل اختلاط است، البته به جز کودهایی که دارای ترکیبات کلسیم و مس هستند. باید دقت داشته باشید، زمانی که از این کود برای محلول پاشی برگ ها استفاده می کنید، به تمامی برگ های گیاه بپاشید و این کود بر روی سطح تمام گیاهان بنشیند.

مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید