0
مراحل آماده سازی زمین در زمستان

مراحل آماده سازی زمین در زمستان

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 3768
باغداران عزیز توجه داشته باشند که اهمیت آماده سازی زمین در زمستان به اندازه آماده کردن زمین قبل از کشت است. به این معنا که اگر در زمان کاشت گیاهان و درختان بهترین شرایط را فراهم نموده باشید اما در طول زمستان به خوبی به زمین رسیدگی نشود، نباید از چنین درختانی انتظار عملکرد بالا را داشته باشید. آماده سازی زمین در واقع نه تنها تضمین کننده محصول در تابستان بوده بلکه شرایط را برای زندگی آفات و امراض نامساعد خواهد نمود.

نکات مهم درمورد ر در زمستان:

در صورتی که شما به تازگی یک باغ میوه خریداری نموده و تجربه زیادی در نگهداری از باغ ندارید، توصیه می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا با لزوم آماده سازی زمین در زمستان بیشتر آشنا شوید. برای این منظور باید به صورت زیر عمل نمود:

1-خاک را اصلاح کنید.

حتما این سوال برای شما پیش خواهد آمد که منظور از اصلاح خاک چیست؟ بلافاصله با گرم شدن هوا، گیاهان رشد سریع خود را آغاز می کنند. حال اگر خاک حاصلخیزی کافی داشته باشد، مشکلی رخ نخواهد داد ولی در غیر این صورت، گیاه دچار کمبود املاح شده و لذا مجبور است از ذخایر غذایی خود استفاده کند. در این صورت عملکرد در تابستان به شدت افت می کند. با یک آزمون خاک در زمستان می توانید از موجودی خاک مطلع شده و در حین آماده سازی زمین کوددهی با انواع و مقادیر مناسب را انجام دهید.

2-زمین باغ را از هر گونه بقایا پاکسازی کنید.

نکته بسیار مهم در آماده سازی زمین در زمستان این است که بستر را برای رشد آفات و بیماری ها نامناسب کنید. لازم است بدانید که بقایای گیاهی و کودهای حیوانی که بر روی زمین وجود دارند، بهترین بستر برای رشد این موجودات مزاحم هستند. از طرفی کنترل علف های هرز را نباید فراموش نمود. این گیاهان نیز هم به صورت مستقیم از طریق رقابت با درختان و گیاهان شما، عملکرد را افت داده و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق میزبانی آفات و امراض برای شما دردسر ساز خواهند شد.

3-قسمت های بدون گیاه را زیر و رو کنید.

اکنون زمان این فرا رسیده است که خاک باغ را زیر و رو کنید. البته منظور از این کار، زیر و رو کردن قسمت هایی که گیاه کشت نشده است. توجه داشته باشید که این عمل باید زمانی انجام گیرد که خاک به اصطلاح گاورو باشد. به این معنا که رطوبت در حد امکان ورود به زمین باغ وجود داشته باشد. خشک بودن کامل خاک در زمان آماده سازی زمین در زمستان آسیب شدید به ساختمان  و بافت خاک خواهد زد.

چند نکته مهم در زمینه آماده سازی زمین در زمستان:

لازم است زمانی که به سراغ آماده سازی زمین می روید چند نکته را مد نظر داشته باشید:
- زمان آماده سازی زمین به شدت بر روی عملکرد نهایی تاثیر دارد. توصیه می کنیم که آماده سازی زمین در زمستان در یک روز آفتابی انجام گیرد که بارندگی و وزش باد وجود ندارد. بارش باعث می شود که امکان ورود شما به داخل زمین وجود نداشته و کار به تعویق بیافتد. 
- بهتر است تمام کار آماده سازی زمین را برای یک روز قرار ندهید. برای اینکه کیفیت کار ارتقا یافته  وبه خوبی بتوانید به باغ رسیدگی کنید، در چند روز پیاپی این عمل را انجام دهید.
- یکی از اقداماتی که در آماده سازی زمین در زمستان باید انجام داد، یخ بند کردن زمین است. آفات و امراض در طول مدتی که هوا سرد است در داخل خاک و اطراف ریشه تخم گذرانی می کنند. به همین دلیل باید یکبار زمین را آبیاری کنید به حدی که آب تمام قسمت زمین را پوشش داده و باقیمانده آن یخ بزند. 
- درصورتی که قرار است برای کوددهی زمین از کودهای حیوانی استفاده شود، حتما این کود باید پوسیده باشد. با توجه به اینکه حیوانات از گیاهان مختلف تغذیه می کنند، تعداد زیادی تخم علف های هرز و آفات در داخل این کود وجود دارد. چند ماه قبل از آماده سازی زمین در زمستان باید کود را در زیر پلاستیک پوشش دهید تا در اثر گرمای خورشید، تخم علف ها و حشرات از بین بروند. این عمل به شدت بر روی کنترل آفات، امراض و علف های هرز تاثیر خواهد گذاشت.
مقالات مرتبط: بهترین کودهایی که در کوددهی زمستانه میتوانید استفاده کنید.
نکاتی درباره ی سمپاشی زمستانی.
آماده سازی زمین در زمستان
یکی از مهمترین مراحل آماده سازی زمین در زمستان اصلاح خاک است.
آماده سازی زمین در زمستان
برای آماده سازی زمستان باید در زمان مناسب عمل کنید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید