0
کدام خاک گلدان مناسب گیاه شما است؟

کدام خاک گلدان مناسب گیاه شما است؟

شنبه 25 خرداد 1398
| 8716

خاک گلدان، بستر رشد گیاهان آپارتمانی

خاک گلدان یکی از ضروریات کشت گیاهان به خصوص در نوع آپارتمانی است. بستر مغذی که اصطلاحا بستر رشد نام دارد بایستی خاک یا کمپوست باشد تا گیاه آپارتمانی بتواند پرورش یابد. خاک گلدان بیشتر اوقات از فروشگاه ها و گلفروشی ها تهیه می شود و بدون افزودن ماده ای دیگر، مستقیم به داخل گلدان ریخته می شود. اما گاهی نیز فرد خود ترجیح می دهد تا ترکیبات آن را میزان کند. اما در هر حال خرید نوع آماده آن از گلفروشی ها به نظر بهتر خواهد بود چرا که این خاک از نوع استریل بوده و ترکیبات مغذی را به انداره کافی دارا است. اما طبیعتا هر گل و گیاهی خاک خاص خود را می طلبد و نمی توان از یک نوع خاک برای تمامی آن ها استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع آن ها و شرایط خاص نگهداری و پرورش خواهیم پرداخت.
 

اگر طرفدار خاک گلدانی هستید که خود ساخته اید، این پاراگراف را از دست ندهید.

خاک گلدان بایستی ترکیب خاص شیمیایی و بافت منحصربفردی داشته باشد تا بتواند گیاه شما را به بهترین شکل پرورش دهد. ویژگی های فیزیکی خاص نیز اهمیت بالایی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. به عنوان مثال یکی از عمده ترین ویژگی های خاک این است که نباید هنگام آبیاری شسته شده و از بین رود. این کار می تواند منجر به کمبود مواد مغذی در خاک گردد. بیشترین نوع خاک های بستر رشد از ترکیب ماسه شسته شده، پیت ماس، پرلیت و کوکوپیت ساخته می شود. اما درصد استفاده از هریک در انواع کشت متفاوت خواهد بود. برای گل های نیلوفر، شمعدانی، آکالیفا، زنبق، بنفشه آفریقایی بایستی از درصد ترکیب خاصی استفاده شود که به شرح زیر است:
50درصد یا نیمی از پیت ماس و ۵۰ درصد باقی مانده کوکوپیت، پرلیت و ماس خاک گلدان مناسب برای سایر گل ها مانند سیکاس و کاکتوس بر خلاف گزینه بالا از ۲۵% پیت ماس و هفتادوپنج درصد ماسه، کوکوپیت و پرلیت ساخته می شود.این درحالیست که بسیاری از سایر گل های زیبا مانند سنبل، رز، حنا، زعفران، پرومیا، لیلیوم، آفتابگردان، صدتومنی، میمونی، نرگس زرد، پوتوس، گلایل، لاله و سایر انواع مشابه، برخلاف کاکتوس از 75% پیت ماس و بیست و پنج درصد پرلیت، کوکوپیت و ماسه تشکیل می شود.
خاک گلدان

ترکیب مرغوب خاک گلدان

خاک گلدان مهمترین قسمت پرورش گیاه و گل شما محسوب می شود. چنانچه در انتخاب نوع خاک مناسب برای گیاه و گلدان خود دقت کافی نداشته باشید شاید صدمات و آسیب های جدی به گیاه بزنید. که باعث از بین رفتن و پوسیدگی گلدان و گیاه خود شوید. برای ترکیب خاک گلدان مناسب ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.
یکی از مهمترین ترین و اصلی ترین ترکیب ها برای خاک گلدان ترکیب: خاک برگ، کود کاملا پوسیده، خاک باغچه تمیز و مقداری ماسه است. شاید این عام ترین نوع ترکیب برای یک خاک مرغوب به حساب آید.
برای تهیه یک خاک مناسب به گلدان خود می توانید یک نمونه از انواع آن را از گل فروشی ها و مراکز پرورش گیاه بصورت آماده تهیه کنید. اما باید این امر مهم را مدنظر داشته باشید که خود شما یا فروشنده باید علم کافی برای تشخیص خاک مناسب برای گلدان را بداند. معمولا چند نمونه خاک گلدان برای تهیه در بازار یافت می شود: کوکوپیت، خاک برگ، پرلیت، خاک پیت ماس و ورمی کمپوست.

-    کوکوپیت یک خاک گلدان بهداشتی!

خاک گلدان کوکوپیت نوع مرغوبی از خاک گلدان می باشد که معمولا از الیاف موجود در پوست نارگیل به دست می آید. کوکوپبت به لحاظ کیفی بیشتر مورد استفاده در گلدان های آپارتمانی قرار می گیرد. این خاک عاری از رشد هر گونه علف هرز می باشد. زمان جوانه زدن در این خاک سریع می باشد. کوکوپیت به لحاظ ساختاری باعث تخلخل هوا می شود و مواد معدنی و آب را در خود به خوبی حفظ می کند. این خاک گلدان به صورت فشرده تولید می شود و با ترکیب مقداری آب از حالت فشرده خارج  می شود. کوکوپیت خاک مناسب برای کاشت کاکتوس، بونساری، درختچه یاس و تولید شاخه های بریده رز می باشد.

-    خاک برگ معمول ترین خاک گلدان

خاک گلدان از نوع خاک برگ شاید معمول ترین نوع خاک برای پرورش گیاه به حساب آید. همانگونه که از اسم این نوع خاک مشخص است از ترکیب پوسیده و تجزیه شده برگ درختان در خاک تهیه می شود. خاک برگ به لحاظ کیفی مواد معدنی و غذایی اندکی برای گیاه دارد. برای تهیه این نوع خاک گلدان از برگ درختان چنار معمولا بیشتر استفاده می شود. این امر به دلیل ضخامت رگبرگ های موجود در برگ این درخت می باشد. خاک برگ پس از یکسال تجزیه در خاک مورد استفاده قرار می گیرد.
خاک گلدان

-    پرلیت از دل زمین برای خاک گلدان!

خاک گلدان همیشه ترکیب های مختلفی برای گیاهان مختلف داشته است. پرلیت یکی از این ترکیب های سفید رنگ موجود در خاک های گل فروشی ها است. قطعات کوچکی که در ترکیب خاک گلدان استفاده می شود در واقع نوعی از سنگ های آتشفشانی هستند که برای جذب بیشتر رطوبت خاک استفاده می شود. پرلیت ها علاوه بر جذب حداکثری آب بستر مناسبی برای ریشه زدن گیاهان و رشد درختچه های جوان محسوب می شوند.

-    پیت ماس خاک گلدان جلبک دار

خاک گلدان پیت ماس از فساد لاشه گیاهان و حیوانات در بستر رودخانه ها تهیه می شود. بدین شکل که گیاهان موجود در بستر رودخانه ها و باتلاق ها پس از نفوذ در گل و لای، شروع به فاسدن شدن و تجزیه می شوند. با مرور زمان حشرات و حیوانات این محیط نیز در این ترکیب ادغام می شوند و خاک گلدان مرغوبی بوجود می آورند. به بیان دیگر پیت ماس باقیمانده خزه و نوعی جلبک رودخانه ای است که بیشترین جذب آب را در انواع مختلف خاک دارد. 

-    ورمی کمپوست خاک گلدان ارگانیک

خاک گلدان ورمی کمپوست یکی دیگر از بهترین نوع کود آلی گیاهی است که برای پرورش گیاهان مختلف از آن استفاده می شود. ورمی کمپوست حاصل تجزیه مواد آلی در دستگاه گوارش کرم های خاکی است که از بدن این کرم ها دفع می شود. به عبارت دیگر این کود بی نظیر عبور مواد آلی از بدن کرم ها و ترکیب این مواد با آنزیم های داخل بدن کرم ها بوجود می آید که منبع غنی از کربن، نیتروژن، فسفر، آهن، کلسیم و عناصر دیگر می باشد. ورمی کمپوست ها تقریبا در تمام موارد تولید و پرورش گیاهان مختلف کاربرد دارد. از تهیه گل های تزیینی تا پرورش درختان کشاورزی. خاک گلدان با ترکیب ورمی کمپوست یک گزینه بسیار عالی به دلیل کاملا ارگانیک بودن آن برای پرورش و نگهداری گل های آپارتمانی می باشد. افزایش رشد ریشه زایی، تسریع روند جوانه زدن، افزایش مقاومت خاک در برابر پاتوژن ها، افزایش کیفیت محصول بدست آمده... چند نمونه از مزیت های ورمی کمپوست می باشد. برای استفاده از این ماده ارزشمند، حتما به مقدار و نوع گیاه مورد استفاده دقت کنید و به تنهایی به عنوان خاک گلدان استفاده نکنید. 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید