0
تفاوت در خرید بذر صیفی جات استاندارد و هیبرید

تفاوت در خرید بذر صیفی جات استاندارد و هیبرید

سه شنبه 18 آبان 1400
| 2760

انواع کشت صیفی جات در صنعت کشاورزی

یک کشاورز برای آنکه بتواند انواع صیفی جات را به خوبی بکارد و نتیجه خوب و مطلوبی را از آن ها به دست آورد، می بایست نسبت به خرید بذر اقدام ورزد تا با خرید بذر صیفی جات بتواند هر نوع محصولی را اعم از گوجه، هندوانه، فلفل، پیاز، تربچه، کدو، اسفناج، خیار، طالبی، سبزیجات و... کاشت و برداشت نماید تا با فروش آن ها بتواند دست به سودآوری بزند.
به طور کلی برای خرید بذر صیفی جات می توان از سه روش بذرها را اصلاح نمود که عبارتند از: گرده افشانی آزاد یا استاندارد، هیبریداسیون یا دورگ گیری و از طریق دستکاری ژنتیکی که در این مطلب برآنیم تا به تفاوت خرید بذر صیفی جات استاندارد و هیبرید بپردازیم تا عمده ترین تفاوت های این دو روش خرید بذر صیفی جات مشخص گردند. پس با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه یاری رسانیم.
 
برداشت محصول با بذر استاندارد

خرید بذر صیفی جات استاندارد

روش اول مورد بحث از طریق گرده افشانی آزاد یا استاندارد می باشد. بذر صیفی جات از این طریق بدین صورت می باشد که به صورت تصادفی و طبیعی با مدد وزیدن باد و کمک حشرات و پرندگان گرده افشانی می شود که در نهایت محصول کشت شده به صورت کاملا طبیعی انواع صیفی جات متنوع را می توان از آن برداشت نمود. بنابراین می توان گفت: بذر صیفی جات به صورت استاندارد از جمله قدیمی ترین روش های متداولی می باشد که از قدیم الایام مورد استفاده کشاورزان واقع می گردیده است و آن ها با بهره گیری از این روش با دادن بذر صیفی جات انواع محصولات را کاشته و در موعد مقرر آن ها را برداشت می کردند و مورد استفاده قرار می دادند.
ذکر این نکته نیز در خصوص این روش هم قابل توجه است که با توجه به اینکه این روش به صورت گرده افشانی بوده است،می توان بذر های آن ها را ذخیره کرد و آن ها را به نسل های دیگر نیز انتقال داد. بسیاری از کشاورزان امروزه نیز این روش را از اجداد خویش به ارث برده اند و هنوز هم این روش کشاورزی متداول می باشد. اما غیر از این روش می توان از روش های دیگری هم استفاده به عمل آورد.

 خرید بذر صیفی جات از طریق هیبرید

اما روش دوم مورد بحث و بررسی از طریق هیبریداسیون می باشد. در این روش که به روش دورگ گیری نیز معروف می باشد؛به اصلاح گیاهان مقاوم در برابر خشکی و آفات کمک شایان توجهی می کند که در جهت سازگاری با شرایط اقلیمی و آب و هوایی در حال تغییر می باشند. در روش خرید بذر صیفی جات هیبرید یک سعی و کوشش بسیار زیرکانه ای در راستای اصلاح گرانی در امر کشاورزی صورت می پذیرد که در نهایت کشاورز می تواند با بهره گیری از این روش با القاء کردن این بذر صیفی جات به گیاهان و صیفی جات کشت شده خویش در اثر ذخایر ژنتیکی نتیجه ای متفاوت تر از حالت استاندارد و طبیعی رشد گیاهان خویش به دست آورد.
بدین صورت که بذر صیفی جات هیبرید منجر به تولید گیاهانی می شود که از نظر ذخایر ژنتیکی از والدین خود برتر می باشند. بنابراین خرید بذر صیفی جات هیبرید به منزله این امر است که شما می توانید در نهایت محصولی باکیفیت تر و متفاوت تر از حالت استاندارد خود در اختیار داشته باشید که به طور کلی با حالت طبیعی آن متفاوت می باشد. بنابراین با توجه به این مطلب که انتخاب بذر مناسب و با کیفیت می تواند به تولید محصولات با عملکرد مطلوب تر و بهینه تری کمک کند. پس کشاورزان می توانند با توجه به پیشرفت های روز دنیا که در زمینه کشاورزی صورت گرفته است، از بذر صیفی جات هیبرید نیز بهره مند شوند تا در نتیجه از محصولات بهتر و بهینه تری در محصولات خویش بهره مند شوند. 
 
تفاوت بذر صیفی جات استاندارد و هیبرید

عمده ترین تفاوت های بذر صیفی جات استاندارد و هیبرید 

با توجه به توضیحاتی که در خصوص بذر صیفی جات استاندارد و هیبرید صورت گرفت، تا حدودی نسبت به عمده ترین تفاوت های این دو نوع بذر صیفی جات آشنا شدیم. همان طور که در بذر استاندارد صیفی جات خواندیم؛ این گونه بذرها را می توان به نسل های بعدی نیز انتقال داد. این در حالی است که در بذر هیبرید به علت خاصیت ژنتیکی که دارد، قابلیت تکثیر در آن ها وجود ندارد چرا که در صورت استفاده از بذر هیبرید با توجه به ایجاد تفرق ژنتیکی که در نسل های بعدی ایجاد می کند،
اگر بذرگیری شوند و به نسل های بعد از کشت انتقال یابند، دیگر شبیه والد خویش نخواهند شد و به گیاهانی به شدت مختلف تبدیل خواهند شد که با حالت طبیعی خود متفاوت می باشند. این یکی از تفاوت های عمده این دو نوع بذر در صنعت کشاورزی می باشد. نوع کیفیت محصولات کشت شده در هر یک از بذرهای صیفی جات نیز از دیگر تفاوت هایی می باشد که با خرید بذر صیفی جات شما می توانید آن را به خوبی لمس کنید. به این صورت که اگر شما از جمله کشاورزان سنتی می باشید،
می توانید این بار به گونه ای متفاوت به خرید بذر صیفی جات هیبرید روی آورید تا از کیفیت و نوع محصولات تولید شده خویش با محصولات تولیدی با کمک روش استاندارد و طبیعی به وجد آیید و یک گونه دیگری از صیفی جات را این بار تجربه کنید. بنابراین به طور کلی خرید بذر صیفی جات می تواند بنا به نیاز شما با توجه به روش های مختلفی صورت گیرد که هر یک از این روش ها به نوبه خود نتیجه ای از آن ها حاصل می شود که شما بنا به نیاز خود می توانید به خرید یک نوع از این صیفی جات روی آورید در صورتی که می خواهید به همان کشاورزی معمولی و سنتی خویش روی آورید،
می توانید به بذر صیفی جات استاندارد و طبیعی مبادرت ورزید و در صورتی که می خواهید محصولی متفاوت تر از والد خویش را تجربه کنید، می توانید به خرید بذر صیفی جات هیبرید روی آورید تا این بار گونه دیگر و جدیدی از محصولات را تجربه کنید. 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید