0
در مورد کشت گندم و جو بیشتر بدانید.

در مورد کشت گندم و جو بیشتر بدانید.

جمعه 14 تیر 1398
| 12698
گندم و جو دو مورد از مهمترین غلاتی هستند که در دنیا همواره سطح زیر کشت زیادی را به خود اختصاص می دهند. بحث امنیت غذایی در دنیا اهمیت زیادی دارد و در ایران، گندم نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند. قوت غالب مردم ایران نان است که در صورت کاهش سطح زیر کشت گندم خطر بزرگی زندگی بشر را تهدید خواهد کرد.  
جو نیز گیاهی است که از همان درجه اهمیت گندم برخوردار است. درست است که جو نقش مستقیمی در تغذیه انسان نداشته و اهمیت غذایی آن بیشتر از نظر تولید نوشیدنی است، اما کشت جو در واقع منبع غذایی دام ها خواهد بود که بخش عمده ای از غذای انسان را تشکیل می دهد. لذا لازم است در مورد کاشت، داشت و برداشت گندم و جو اطلاعات کامل و جامع داشته باشیم تا بهترین عملکرد به دست آید.

خواص شگفت انگیز گندم و جو:

گندم  و جو به عنوان مهمترین غله های دنیا، خواص بی شماری دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد:
⦁    در ابتدا لازم است در مورد ارزش غذایی گندم بیشتر بدانیم که در این گیاه  ویتامین های گروه B، مانند تیامین، فولات و ویتامین B۶ و منیزیم، روی و منگنز به وفور یافت می شود.
⦁    مصرف هر گونه محصولات گندم به هر شکلی، به کاهش وزن در افراد چاق کمک می کند.
⦁    گندم اگر به فرم کامل مورد استفاده قرار گیرد، به سوخت و ساز بدن کمک نموده و به دلیل غنی بودن از فیبر، بهبود گوارش را به دنبال خواهد داشت.
⦁    گندم غنی از بتائین است که در درمان التهاب، پوکی استخوان، بیماری های قلبی و عروقی، جلوگیری از آلزایمر و... بسیار موثر است.
⦁    جالب است بدانید که وجود مقدار زیادی فیبرهای نامحلول در گندم باعث می شود که سرعت دفع آن بالا بوده و در نتیجه نیازی به ترشح زیاد صفرا نباشد. با این کار احتمال تشکیل سنگ صفرا کم می شود.
⦁    طبق تحقیقات متخصصین، مصرف روزانه 30 گرم گندم توسط خانم ها، احتمال ابتلا به سرطان سینه را در آن ها به شدت کم می کند.
⦁    افرادی که فشار خون و کلسترول بالا هستند حتما باید نان را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند تا خطر ابتدا به بیماری های قلبی من جمله سکته کم شود.
جو نیز از جمله گیاهانی است که به دلیل خاصیت هایی فراوانی که دارد در سراسر دنیا به وفور کشت می شود. از جمله این خواص می توان به موارد زیر اشاره نمود:
⦁    جو به عنوان پاک کننده دستگاه گوارش از مواد سمی شناخته شده است که این خاصیت خود را مدیون فیبرهای زیادی است که در خود دارد.
⦁    وجود همین مقدار فیبر در جو به دفع زود هنگام آن کمک نموده و در نتیجه نیازی به ترشح مقدار زیادی از اسیدهای صفراوی نخواهد بود.
⦁    جو غنی از کلسیم و فسفر است که همین دو عنصر معدنی سلامت استخوان ها را  تضمین نموده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. جالب است بدانید که آب جو چندین برابر شیر دارای کلسیم است در نتیجه مصرف آن را در دوران رشد استخوان ها فراموش نکنید.
⦁    جو سرشار از ویتامین ‎ C  است که تضمین کننده سلامت سیستم ایمنی بدن است. 
⦁    سلنیم موجود در پوست به الاستیسیته پوست کمک کرده و در نتیجه شادابی  پوست را به دنبال دارد.
⦁    یکی از گیاهان بسیار مفید که در کنترل دیابت نقش دارد، جو است. 
⦁    در داخل جو لیگنان وجود دارد که در بدن انسان به آنترولاکتون تبدیل می شود که این ماده از سرطان سینه جلوگیری می کند.

نکات مهم در تهیه بستر کشت گندم و جو:

اولین مرحله که کشت گندم و جو را به صورت موفقیت آمز تضمین خواهد کرد، تهیه بستر است. در صورتی که شما بخواهید کشت جو و گندم را به صورت آبی داشته باشید، ابتدا باید با ادوات مناسب تهیه زمین را انجام دهید. در این زمینه به چند نکته اشاره خواهیم کرد:
⦁    زمین شما باید فاقد کلوخه باشد به این معنا که حداکثر کلوخه ها خرد شود تا در زمان کاشت، تماس کافی بین بذر و خاک برقرار شده و گیاهچه به خوبی استقرار پیدا کند.
⦁    علف های هرز در زمین را کنترل نموده و سپس اقدام به کشت گندم و جو نمایید.
⦁    زمین را تسطیح نمایید تا کاشت مکانیزه گندم و جو راحت باشد.
⦁    کشت گندم و جو از جمله مواردی هستند که لازم است قبل از کشت، بخشی از کوددهی انجام گیرد. اما قبل از کوددهی ابتدا باید آزمون خاک انجام گیرد تا میزان عناصر معدنی موجود در خاک تعیین شده و بتوانید مقدار دقیق کود مصرفی را به دست بیاورید.
مراحل داشت گندم و جو:

مراحل داشت گندم و جو:

به کلیه مراقبت های به عمل آمده در مودت کشت گندم و جو که کمک می کند تا نهایتا به یک عملکرد مناسب برسیم، عملیات داشت گفته می شود. شما باید از تمامی مراحل کشت جو و گندم مراقبت های لازمه را به عمل بیاورید تا نتیجه زحمات خود را شاهد باشید. این مرحله شامل آبیاری، کوددهی،کنترل علف های هرز و بیماری ها و...  برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:
⦁    آبیاری گندم و جو باید به موقع انجام گیرد که در زمان جوانه زنی، استقرار گیاه و دانه بندی، اهمیت بیشتری پیدا می کند به این معنا که کوچکترین کم کاری در این مراحل منجر به خسارت های سنگین خواهد شد.
⦁    علف های هرز رقیب های مهم گندم و جو هستند که افت عملکرد را به دنبال خواهد داشت. کنترل بیماری ها و آفات نیز در دوران کشت به ویژه در زمان دانه بندی بسیار اهمیت دارد.
⦁    بخشی از کوددهی در دوران رشد گندم و جو انجام می گیرد برای مثال قسمتی از کود نیتروژن قبل از کشت و بخشی دیگر به صورت سرک اعمال می گردد.

اصول مهم در زمان برداشت گندم و جو:

قبل از اینکه برای کشت گندم و جو اقدام نمایید باید پیش بینی کنید که برداشت این دو محصول به چه زمان از سال برخورد می کند تا بدانید آیا این زمان برای دانه بندی و رسیدن دانه ها کافی و مناسب هست یا خیر. برداشت گندم و جو باید زمانی صورت گیرد که بذرها کاملا رسیده و رطوبت آن ها برای برداشت کافی باشد به گونه که در زمان کمباین کردن بذرها خرد و یا له نشوند.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
جعفری مقدم
1402/5/1 17:00

بادرود وسپاس فراوان کشت تکمحصولی پسته تجاری آنقدر ارزش ندارد که کشت غلات کنارزدن خلاف طرح الگوی کشت کنارزدن کشت غلات در مهولات باوجود قنات جاری وچهارصد چاه متور کشاورزی ورود بفرمایید //تادرود دیگر بدرود///

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 08:42

جناب اقای مقدم باور کنید کامنت شما را چندین بار خوندم نه متوجه کلامتان شدم و نه متوجه سوالتان