0
تفاوت های نهال و نشاء

تفاوت های نهال و نشاء

سه شنبه 18 تیر 1398
| 8638

نهال و نشاء :

این روزها می توانید در هر گوشه خانه خود نهال و نشاء درختان و میوه هایی را که دوست دارید را بکارید و از مصرف نمودن آنها لذت ببرید. شما برای کاشتن نهال و نشاء فقط به یک حفره خاکی نیاز دارید تا آنها را درون آن جای دهید و با مراقبت های روزانه و رسیدگی مداوم محصول مورد نظر خود را به دست آورید. نهال و نشاء را در هر زمانی می توانید در دل خاک جای دهید ولی اگر می خواهید آنها را در فضای بیرون و درون خاک سطح زمین بکارید بهترین زمانی که برای کاشت آنها مناسب است اسفند ماه می باشد.

نهال و نشاء چیست ؟ 

نهال و نشاء را با یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام دارای ویژگی های گوناگونی می باشند. نشاء یک گیاه کوچکی می باشد که باید قسمتی از رشد خود را در محیطی که نور داشته باشد و دمای آنجا کنترل شده است بگذراند و بعد از این که آب و هوا مساعد شد به درون سطح زمین باز گردد. نشاء زمانی که به سطح درون خام می رود برای یک روز حالت مرده به خود میگیرد و بعد از آن رشد می کند. منظور از نشاء کاری این است که نشاء ها را به درون سطح زمین فرو می کنند تا ادامه رشد خود را انجام دهد.
تفاوتی که بین نهال با نشاء وجود دارد این است که نهال درختی کوچک است که در اواخر اسفند ماه آن را در دل زمین جای می دهیم تا با آبیاری و در زیر نور آفتاب بودن رشد کند. نهال و نشاء هر دو در سطح زمین جای دارند ولی نهال درخت می باشد و نشاء گیاهی کوچک است که درخت نمی شود بلکه بیشتر حالت بوته ای دارد مانند گوجه، فلفل و...

زمان مناسب کاشت نهال و نشاء :

بیشتر کارشناسان می گویند نهال و نشاء را وقتی خواب هستند باید کاشت تا وقتی که بیدار شدند ریشه های خود را درون خاک ببینند و از دیدن خود درون خاک انرژی بگیرند. فاصله کاشتن نهال و نشاء تا زمانی که بیدار می شوند نباید زیاد باشد، اگر این فاصله زیاد باشد گیاه یا یخ می زند و یا این که پژمرده می گردد. پس به این ترتیب بهترین زمانی که باید این دو گیاه را درون خاک جای دهیم اسفندماه می باشد که بیشتر برای کاشتن نهال مناسب است و نشاء را هم می توان از اسفند ماه شروع به کاشت آن نمود و تا اواخر اردیبهشت هم زمان مناسبی می باشد.
کاشتن نهال و نشاء

بهترین مکان برای کاشت نهال و نشاء :

همانطوری که بیان نمودیم نهال و نشاء با یکدیگر تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها در نوع کاشت، زمان کاشت و مکان کاشت هم وجود دارد. ابتدا بهترین مکانی که برای کاشت نشاء مناسب می باشد را بیان می کنیم. 
برای اینکه نشاء ها را پرورش دهید می توانید آنها را بر اساس شرایط آب و هوایی در تونل های پلاستیکی، گلخانه ها و یا در هوای آزاد  قرار دهید. کاشتن نشاء نسبت به بذرها آب کمتری را نیاز دارد و در برابر کمبود آب مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد، همچنین نشاء ها تنفس شدیدتری را نسبت به بذرها دارند. به همین دلیل است که باید نشاء را قبل از این که بکاریم در جای پر نور، خنک و مرطوب نگهداری کنیم.
نهال ها برای این که درخت شوند نیاز اساسی به نور خورشید دارند و باشد مستقیم زیر نور خورشید باشند، البته خاک هم تغذیه مهمی برای نهال ها محسوب می شود. بنابراین باید دقت داشته باشد که اگر نهال خود را می کارید در کنار درخت بزرگی قرار ندهید، به این علت که آن درخت بزرگ نسبت به آن نهال کوچک از خاک تغذیه بیشتری را دریافت ی کند و این امر باعث می شود که برای نهال کوچک تغذیه کمی باقی بماند و به خوبی رشد نکند. باید بعد از اینکه نهال خود را کاشتید به آن آب بدهید تا به نهال خود یادآوری کنید اینجا خانه او می باشد و آب هم نخستین تغذیه آن می باشد.

نکات مراقبتی کاشت نهال و نشاء :

همانطوری که می دانیم وجود درخت و گیاهان برای آب و هوا بسیار ضروری می باشد و باید به این امر اهمیت زیادی داده شود. کاشتن نهال و نشاء یکی از اقداماتی است که مزایای زیادی دارد. ولی باید دقت داشته باشید که برای کاشت نهال و نشاء نکات اساسی را رعایت کنید، در ابتدا چند نکته اساسی در مورد کاشت نشاء بیان می کنیم. 
1.شما برای کاشت نشاء نباید سبزی های نشایی را تنک نمایید
2.باید شرایط مناسبی را برای رشد اولیه نشاء فراهم کنید
3. طول رشد آنها را کوتاه کنید
4.  پیش رس کردن محصول یکی از اقداماتی است که باید انجام دهید تا بعدا آن را درون سطح زمین جای دهید
5. باید در زمان کاشت فاصله های دقیقی را بین بوته ها ایجاد کنید.
6. باید سیستم ریشه ای نشاء را بعد از این که در مزرعه کاشتید تقویت کنید
در مورد کاشت نهال نکاتی را که باید رعایت کنید بسیار آسان تر از نکاتی می باشد که در مورد کاشت نشاء رعایت نمودید. همانطوری که بیان کردیم تغذیه اصلی نهال خاک و نور می باشد که برای رشد نهال بسیار ضروری هستند. اما باید دقت داشته باشید که خاک درست است که منبع تغذیه ای درخت محسوب می شود. ولی بعد از مدتی ناتوان می گردد، پس برای اینکه توان خاک را بازگردانید باید به آن کود بدهید و بهترین زمانی که بعد از کاشت نهال باید به آنها کود بدهید یک سال بعد از آن می باشد. یعنی سالیانه هر نهالی برای اینکه تبدیل به درخت شود به کود دهی نیاز دارد. 
از نهالی که امسال کاشته می شود انتظار نمی رود که در سال بعد به درختی تنومند تبدیل شود. اگر می خواهید نهال شما به درختی سالم و مفید تبدیل شود باید به آن رسیدگی کنید. نور که تغذیه اصلی آن می باشد و باید در زیر نور آفتاب نهال خود را بکارید و خاکی هم که درون آن قرار می گیرد باید خاکی مناسب و سالم باشد. تغذیه خاک نهال خود را هم هر ساله با کود تامین کنید تا نهال شما به خوبی رشد کند. 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید