0
نکاتی در مورد سمپاشی زمستانی

نکاتی در مورد سمپاشی زمستانی

جمعه 26 مهر 1398
| 7353
در نگهداری از باغات میوه لازم است سمپاشی زمستانی را براساس اصول علمی انجام دهید. شاید این تصور برای شما که به تازگی وارد امر باغداری شده اید وجود داشته باشد که در زمستان با سرد شدن هوا، باغ شما از آفات و بیماری ها در امان خواهد بود. بود علائم ظاهری از نظر حمله آفات و امراض نیز صحه ای برای این تصور غلط شما خواهد شد.
اما جالب است بدانید که در طول زمستان آفات تخم گذاری نموده و در صورتی که کنترل نشوند، با شروع بهار به سرعت رشد خود را آغاز می کنند. در این صورت در مدت کوتاهی خسارت عمده ای به درختان وارد خواهد شد.

چند نکته مورد در مورد سمپاشی زمستانی:

سمپاشی زمستانی از یک سو و انجام اصولی اینکار از سوی دیگر برای حفاظت از درختان اهمیت دارند. شما باید بدانید که از چه سموم، به چه روش و در چه زمان استفاده شود تا تخم و لاروهای آفات و بیماری ها به خوبی کنترل شود.
در ادامه این مقاله چند نکته بسیار مهم را بیان خواهیم نمود که کارایی سمپاشی زمستانی را بالا خواهد برد:
1- زمان انجام سمپاشی زمستانی بسیار مهم است. توصیه می کنیم که این عمل حتما بعد از هرس سیاه انجام گیرد. در این زمان قسمت های بریده شاخه ها محل مناسبی برای نفوذ سموم به بافت درختان خواهد بود. برخی از آفات و امراض از شیره گیاه تغذیه می کنند. این سموم بدون اینکه به درخت آسیب بزنند، در آوند آبکش وارد شده و وقتی حشره از آن تغذیه می کند به سرعت خواهد مرد. البته ما یک بازه زمانی را برای شما تعریف می کنیم. به طور کلی بهترین زمان سمپاشی زمستانی از شروع هرس زمستانه تا قبل از ظهور اولین جوانه هاست.
2- در زمستان به دلیل وجود بارندگی، ممکن است شما بازه زمانی تعریف شده را از دست بدهید. در این صورت اگر سمپاشی زمستانی به زمانی موکول شد که جوانه ها نمایان شده اند، لازم است با مشورت از یک مهندس کشاورزی از سم مناسب و با احتیاط استفاده شود تا به جوانه ها و نهایتا محصول آسیب وارد نشود.
3- با توجه به اینکه برخی از آفات و بیماری ها در خاک و اطراف ریشه زمستان گذرانی می کنند، لازم است سمپاشی زمستانی به گونه ای انجام گیرد که روی خاک را پوشش دهد.
4- اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در زمان سمپاشی زمستانی بیشتر بر روی کدام قسمت های درخت باید تمرکز نمود. متذکر می شویم که ابتدا به سراغ تنه و سپس شاخه ها بروید. تنه درخت اهمیت بیشتری دارد.
5- فرمولاسیون برخی از سموم، محلول در آب است. اما سطح برگ گیاهان چرمی بوده و دارای لایه اپیدرمی است. در نتیجه این سم ها به صورت قطره ای بر روی برگ باقی مانده و تاثیرگذار نخواهند بود. در این موارد باید از ادجوانت ها استفاده شود. ادجوانت ها واسط پخش شدن قطرات سم بر روی برگ ها هستند.
6- قبل از اینکه سمپاشی زمستانی را انجام دهید، حتما بررسی کنید چه فرمولاسیون سم برای کنترل آفات موجود و برحسب نوع درخت، مناسب است.
7- توصیه می کنیم که تمام باغ را در یک زمان سمپاشی کنید. اهمیت این موضوع، در جلوگیری از جابجایی آفات است. برای مثال اگر نیمی از باغ را سم پاشیده و بقیه باغ را رها کنید، آفات سریعا به سراغ درختان دیگر می روند. این عمل ممکن است منجر به آسیب به درختان سالم نیز بشود.
8- قبل از سمپاشی زمستانی حتما آب و هوا را بررسی کنید. حداقل تا 24 ساعت بعد از سمپاشی نباید بارندگی رخ بدهد.
سمپاشی زمستانی
دقت در انجام سمپاشی زمستانی تضمین کننده عملکرد محصول در آینده است.

چند تذکر مهم در سمپاشی زمستانی:

1- در زمان پخش شدن سم، ذرات آن به حالت معلق در آمده و به راحتی می توانند از طریق چشم و دهان و حتی پوست وارد بدن شوند. لذا از دستکش، ماسک و لباس کار استفاده گردد.
2- حتما بد از هر بار سمپاشی زمستانی مخزن را به دقت بشویید تا بقایای سم داخل این مخزن نماند. شاید شما بخواهید از سمپاش برای محلول پاشی کود استفاده کنید. لذا اگر سم در این مخزن وجود داشته باشد منجر به آسیب به گیاه می گردد.
3- درصورتی که مقداری از محلول سم باقی ماند، از نگه داشتن آن خودداری کنید. بقایای سم را در محل های مخصوص دفع سموم بریزید.

سمپاشی زمستانی
در زمان سمپاشی زمستانی حتما اصول ایمنی برای حفظ سلامتی خود را رعایت کنید.

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید