0
روش ساخت حشره کش های طبیعی و خانگی ارگانیک

روش ساخت حشره کش های طبیعی و خانگی ارگانیک

دوشنبه 17 آبان 1400
| 33409

ساخت حشره کش های خانگی

حشره‌کش‌های طبیعی و خانگی

حشره کش‌های طبیعی و دست‌ساز، به شما کمک می‌کنند تا حشرات مضر را از محصولات خود دور کنید و درعین‌حال مانع از ایجاد مسمومیت شما و خانواده‌تان می‌شوند. بین آب و هوا، علف‌های هرز و حشرات، بدون در نظر گرفتن چالش‌های باروری خاک، مصرف مواد غذایی و محصولات حاصل از باغ خانگی خودتان، می‌تواند یک تجربه باورنکردنی باشد - به ویژه هنگامی که از پروتکل‌های ارگانیک پیروی کنید که روی سرعت تکیه نمی‌کنند و از روش‌هایی که به‌طور بالقوه مضر هستند، مانند علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و کودهای رایج، استفاده نکنید. 
 
هنگامی که به حفظ سلامتی محصولات خود در مقابل حشرات می‌پردازید، با روش‌هایی مواجه می‌شوید که هزینه‌بر بوده و می‌تواند فوق‌العاده چالش‌برانگیز باشد. یک روش مبارزه با حشرات که نیاز به زمان زیادی ندارد، استفاده از حشره‌کش‌های طبیعی یا خانگی است که می‌تواند تعداد آن‌ها را کاهش دهد یا همه آن‌ها را از بین ببرد. همه حشرات مضر نیستند، بنابراین استفاده از حشره‌کش‌ها بدون هیچ‌گونه تبعیضی، به‌خصوص آفت‌کش‌هایی که حتی حشرات سودمند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند تأثیر منفی بر اکوسیستم باغ محلی شما داشته باشند.
حشره کش ارگانیک

اسپری حشره‌کش روغن

یک حشره‌کش خانگی که از مخلوط روغن گیاهی با صابون ملایم می‌تواند تأثیرات ویران‌کننده‌ای بر برخی حشرات پردردسر نظیر شته‌ها، کنه‌ها، تریپس ها و غیره داشته باشد. برای ساخت اسپری حشره‌کش روغن، 1 فنجان روغن گیاهی را با 1 قاشق غذاخوری صابون مخلوط‌کنید (به‌طور کامل پوشش دهد و آن را تکان دهید) و سپس، 2 قاشق چای‌خوری اسپری روغن را با 1 پیمانه آب مخلوط‌کنید، کاملاً تکان دهید و مستقیم روی سطوح گیاهان که توسط آفات کمی تحت تأثیر قرار گرفته، اسپری کنید. این روغن بدن حشرات را پوشانده و چون منافذ بدنشان را از بین می‌برد، به‌طور مؤثر آن‌ها را خفه می‌کند.

اسپری حشره‌کش صابون

اسپری صابون یک حشره‌کش خانگی بسیار شبیه به اسپری روغن است که برای کنترل کنه‌ها، شته‌ها، مگس‌های سفید، سوسک‌ها و سایر حشرات گرسنه کوچک مؤثر است. برای ساخت یک حشره‌کش اسپری صابون، 1/1 قاشق چای‌خوری صابون مایع ملایم را با 1 پیمانه آب مخلوط‌کنید و مخلوط را مستقیماً روی سطوح آلوده گیاهان اسپری کنید. حشره‌کش اسپری صابون مانند آفت‌کش اسپری روغن عمل می‌کند و می‌تواند در موارد ضروری اعمال شود (هرچند همیشه توصیه می‌شود که آن را در طول روز آفتابی گرم استفاده نکنید، بلکه در شب و یا در صبح زود استفاده کنید).

حشره‌کش روغن چریش

روغن استخراج شده از دانه‌های درخت چریش یک حشره‌کش طبیعی است که قادر است دوره‌های حیاتی حشرات را در تمام مراحل (بالغ، لارو و تخم) از بین ببرد و این حشره‌کش یک ابزار عالی برای باغبانی ارگانیک است. روغن چریش به صورت اختلال هورمونی عمل می‌کند و به‌عنوان آنتی فیدانت (بازدارنده غذایی) برای حشراتی که روی برگ و سایر قسمت‌های گیاهی تغذیه می‌کند می‌باشد. روغن چریش، زیست‌تخریب‌پذیر است و برای حیوانات خانگی، پرندگان، ماهی و دیگر حیوانات خانگی غیر سمّی است و علیه انواع مختلف آفات حشرات باغبانی مؤثر است و همچنین یک قارچ‌کش طبیعی است که می‌تواند در مواجهه با سفیدک پودری و سایر آلودگی‌های قارچی در گیاهان به کار رود. این روغن را می‌توان در بسیاری از فروشگاه‌های باغی و یا بازارهای مواد غذایی طبیعی یافت. برای استفاده از روغن چریش به‌عنوان حشره‌کش، دستورالعمل‌های روی بطری را دنبال کنید، یا مخلوط پایه‌ای از 2 قاشق چای‌خوری روغن چریش و یک قاشق چای‌خوری صابون مایع را به‌طور کامل با 1 پیمانه آب کاملاً مخلوط کرده و سپس بر روی گیاه آسیب‌دیده اسپری کنید. همچنین اسپری کردن روغن چریش روی برگ گیاهان، قبل از اینکه واقعاً آلوده شوند، می‌تواند استفاده شود.

اسپری حشره‌کش سیر

عطر و طعم شناخته‌شده سیر، برای بعضی دوست‌داشتنی است و درعین‌حال برای برخی دیگر زننده است. این عطر و طعم قوی باعث شده تا سیر به‌عنوان یک حشره‌کش طبیعی استفاده شود. در واقع، کاملاً معلوم نیست که آیا اسپری سیر و اسپری فلفل قرمز در واقع حشره‌کش هستند یا به احتمال زیاد بازدارنده حشرات، اما به هر حال، این مواد در هر آشپزخانه معمولی یافت می‌شوند. برای ساخت یک اسپری سیر، 2 بوته‌ی کامل (نه فقط 2 حبّه) را در مخلوط‌کن یا غذا ساز با مقدار کمی آب پوره کنید. بگذارید مخلوط به مدت یک شب استراحت کند، سپس آن را با 1/2 فنجان روغن گیاهی (اختیاری)، 1 قاشق چای‌خوری صابون مایع و آب کافی برای پر کردن شیشه مخلوط‌کنید. برای استفاده از این حشره‌کش خانگی، از 1 فنجان مخلوط با 1 پیمانه آب استفاده کنید و روی گیاهان آلوده اسپری کنید.

اسپری حشره‌کش فلفل قرمز

مانند اسپری سیر، اسپری فلفل قرمز یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی خانگی است که می‌تواند برای انواع مختلف آفات استفاده شود. اسپری فلفل قرمز را می‌توان از فلفل قرمز تازه یا گرد فلفل قرمز تهیه کرد. برای تهیه یک اسپری فلفل قرمز از پودر فلفل قرمز، 1 قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز با 1 پیمانه آب و چند قطره صابون مایع خردشده استفاده کنید. این مخلوط را می‌توان روی برگ گیاهان اسپری کرد. برای ساخت اسپری فلفل قرمز از فلفل تازه، 1/2 فنجان مخلوط یا پوره فلفل را با 1 فنجان آب ترکیب کنید، سپس 1 پیمانه آب اضافه کنید و آن را بجوشانید. اجازه دهید تا سرد شود، سپس مواد فلفل قرمز را از صافی رد کنید، چند قطره صابون مایع اضافه کنید و به صورت دلخواه اسپری کنید. [احتياط: فلفل قرمز می‌تواند برای انسان نيز بسيار قوی باشد، بنابراين حتماً هنگام دست زدن به آن از دستکش استفاده کنید و اسپري را از چشم‌ها، بيني و دهان خود دور نگهداريد.]

همه در داخل یک اسپری حشره‌کش خانگی

برای ساخت این اسپری حشره‌کش، 1 بوته سیر و 1 پیاز کوچک را پوره کنید، 1 قاشق چای‌خوری پودر فلفل کایین تند (cayenne) به آن اضافه کنید و بگذارید یک ساعت استراحت کند. مخلوط را از صافی عبور داده و 1 قاشق غذاخوری صابون مایع به آن اضافه کنید و خوب مخلوط‌کنید. برای استفاده از این حشره‌کش خانگی، آن را روی هر دو سطح بالایی و زیرین برگ اسپری کنید و می‌توانید باقی مانده آن را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

برگ گوجه‌فرنگی به‌عنوان حشره‌کش طبیعی

گیاه گوجه‌فرنگی حاوی آلکالوئید "توماتین" است که می‌تواند به‌طور مؤثر در کنترل شته‌ها و سایر حشرات به کار رود. برای ساخت حشره‌کش طبیعی اسپری برگ گوجه‌فرنگی، 2 فنجان برگ تازه گوجه‌فرنگی (که می‌تواند از قسمت انتهایی گیاه گرفته شود) را در یک پیمانه آب خُرد کنید و بگذارید به مدت یک شب استراحت کند. مواد گیاهی را از صافی رد کنید و آن را روی شاخه‌های گیاهان اسپری کنید.

حشره کش های مجاز خانگی

اگر در انجام مراحل فوق موفق نبودید و همچنان وجود حشرات موذی برای شما آزاردهنده بود میتوانید از حشره کش های شیمیایی مجاز برای خانه و محیط بسته نیز استفاده کنید . باید توجه داشته باشید که استفاده از این خشره کش ها به شرط رعایت دستور العمل های آن بی خطر و بلامانع است . از جمله این حشره کش ها میتوان به حشره کش خانگی قوی به نام سایپرمترین ده درصد اشاره کرد . باید توجه داشته باشید که سایپرمترین 40 درصد مصارف کشاورزی دارد و به هیچ عنوان در خانه و محیط های بسته نباید استفاده شود . گاهی تعدادی افراد سودجو برای عملکرد بهتر سموم از سموم کشاورزی استفاده میکنند که این کار باعث بروز مشکلات جدی برای افراد خانه میشود . 


منبع

https://www.treehugger.com/lawn-garden/8-natural-homemade-insecticides-save-your-garden-without-killing-earth.html

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
نادر
1402/2/7 14:44

چند اصله درخت میوه در خانه دارم که همه ساله گرفتار آفت شته میشن حالا سم های ارگانیک که در این مقاله توصیه شده استفاده کنم ببینم چی جواب میده امیدوارم خوب باشه به هر حال تهیه کننده این مقاله بسیار سپاسگزارم

  پشتیبانی سایت
1402/2/9 09:52

سلام . ممنون از لطف شما . یادآور میشویم مبارزات شیمیایی در کنار موارد ارگانیک و حتی بیولوژیکی باید باشد . به هر حال انسان ها اگر بیمار شوند نیز به سراغ داروهای شیمیایی میروند و این مسئله الزامی است